P O S L O V N I K
O radu Skupštine opštine Gusinje
OSNOVNE ODREDBE
Član 1.
Ovim Poslovnikom bliže se uredjuje: konstituisanje, organizacija, način rada i odlučivanje Skupštine, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika, postupak donošenja akata, procedura učešća gradjana u radu Skupštine opštine, i druga pitanja od značaja za rad Skupštine / u daljem tekstu Skupština/.
Član 2.
Pitanja koja nijesu uredjena ovim Poslovnikom, mogu se urediti posebnom Odlukom ili Zaključkom Skupštine.
KONSTITUISANJE SKUPŠTINE
- Konstitutivna sjednica Skupštine
Član 3
Konstsitutivnu sjednicu Skupštine saziva predsjednik Skupstineiz prethodnog saziva najkasnije u roku od 30 dana od dana odrzavanja izbora .
Za konstituisanje Skupstine primjenjuju se rokovi propisani Zakonom.
Prvom sjednicom Skupstine do izbora Predsjednika Skupstine,predsjedava najstariji prisutan odbornik.
Član 4
Na konstitutivnoj sjednici Skupštine, vrši se verifikacija mandata odbornika i izbor predsjednika Skupštine.
- Verifikacija mandata
Član 5
Verifikacija mandata odbornika vrši se na osnovu izvještaja Opštinske izborne Komisije.
Predsjedavajući konstatuje da je Opštinska izborna Komisija podnijela izvještaj o sprovedenim izborima i objavljuje izvještaj Opštinske izborne Komisije o verifikovanim mandatima novoizabranim odbornicima .
O verifikaciji mandata se ne glasa.
Član 6
Verifikacija mandata odbornika prilikom popune upražnjenog odborničkog mjesta u toku trajanja mandata Skupštine, vrši se na način i po postupku prema odredbama ovog Poslovnika.
ORGANIZACIJA SKUPŠTINE
- Predsjednik Skupštine
- l) Predlaganje i izbor
Član 7
Kandidata za predsjednika Skupštine može da predloži najmanje l/3 odbornika.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Član 8
Predlog kandidata za predsjednika Skupštine podnosi se predsjedavajućem u pismenoj
formi i mora biti potpisan od strane podnosioca.
Predlog sadrži: ime i prezime kandidata, kratku biografiju, partijsku pripadnost, obrazloženje i ime i prezime izvjestioca.
Uz predlog podnosi se saglasnost kandidata o prihvatanju kandidature.
Predsjedavajući dostavlja odbornicima sve primljene predloge kandidata za predsjednika Skupštine.
Ako ima više predloga kandidata, predsjedavajući utvrdjuje listu kandidata po azbučnom redu prezimena kandidata.
Član 9
O predlogu kandidata otvara se pretres.
Izvjestilac u ime predlagača ima pravo da usmeno obrazloži predlog.
Član lo
Predsjednik Skupštine bira se javnim glasanjem, većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Kada Skupština odluči da se glasanje za predsjednika Skupštine vrši javno, glasanje se vrši prozivkom odbornika i jasnim izgovaranjem riječi „ZA“ , „PROTIV“ ili „UZDRŽAN“.
Član ll
Za sprovodjenje tajnog glasanja Skupstina na predlog predsjedavajuceg obrazuje komisiju od 3 clana iz reda odbornika.
Sastav Komisije odgovara stranackoj zastupljenosti u Skupstini. Clan Komisije ne moze biti odbornik koji je kandidat za predsjednika Skupstine.
Ako je za Predsjednika Skupstine predlozen jedan kandidat , a nije dobio potrebnu vecinu glasova,postupak izbora se ponavlja ,sa novim kandidatom ili kandidatima.
Ako su predlozena dva kandidata ,a ni jedan nije dobio potrebnu vecinu glasova ,postupak se ponavlja sa novim kandidatima.
Tajno glasanje za izbor Predsjednika Skupstine vrsi se prema odredbama ovog Poslovnika kojim se uredjuje postupak odlucivanja tajnim glasanjem.
Član l2
Po završenom glasanju predsjedavajući saopštava rezultate glasanja za predsjednika Skupštine i objavljuje koji kandidat je izabran.
Član l3
Predsjednik Skupštine stupa na dužnost davanjem svečane izjave nakon čega preuzima vodjenje sjednice.
Tekst svečane izjave glasi: „Svečano se obavezujem da ću dužnost predsjednika Skupštine obavljati u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom opštine.“
2) Djelokrug rada
Član l4
Predsjednik Skupštine:
-saziva Skupštinu i predsjedava njenim radom,
-stara se o organizaciji i načinu rada Skupštine i daje inicijative za unapredjenje njenog rada,
-predstavlja Skupštinu,
-stara se o primjeni Poslovnika o radu Skupštine,
-stara se o blagovremenom i uskladjenom radu radnih tijela,
-stara se o javnosti rada Skupštine,
-potpisuje akte Skupštine i
-obavlja druge poslove u skladu sa Zakonom, Statutom i ovim Poslovnikom,
Član l5
U slučaju odsutnosti ili spriječenosti predsjednika Skupštine, Skupštinom predsjedava odbornik koga odredi predsjednik Skupštin u pisanoj formi.
3) Kolegijum
Član l6
Predsjednik Skupštine može obrazovati Kolegijum.
Kolegijum čine predsjednik Skupštine, predsjednici klubova odbornika i sekretar Skupštine, a po potrebi i predsjednici radnih tijela.
Na kolegijum se prema potrebi pozivaju predsjednik Opštine, podpredsjednici opštine, Glavni administrator, i druga lica.
Kolegijum razmatra pitanja organizacije rada Skupštine i radnih tijela i preduzima mjere za unapredjenje tog rada, dogovara se o sazivanju sjednice Skupštine i predlogu dnevnog reda, učestvuje u pripremi Programa rada Skupštine , stara se i dogovara o promjeni ovog Poslovnika i procedura u Skupštini, u toku sjednice Skupštine po potrebi ili na zahtjev predsjednika Skupštine ili pojedinog odborničkog kluba razmatra pitanja rada i procedure te sjednice i dogovara se o tome i vrši druge poslove u vezi sa radom Skupštine i njenih radnih tijela.
Kolegijum se sastaje po potrebi , a najmanje jedanput u 3 mjeseca.
4) Prestanak funkcije
Član l7
Predsjednik Skupštine može biti razriješen prije isteka vremena na koje je izabran:
-podnošenjem ostavke Skupštini,
-razresenjem od strane Skupštine,
-po sili zakona
4.l. Ostavka
Član 18
Predsjednik Skupštine podnosi ostavku Skupštini u pisanom obliku.
Skupština konstatuje podnijetu ostavku predsjednika Skupštine na prvoj narednoj
sjednici, čime predsjedniku Skupštine prestaje funkcija.
4.2.RAZRESENJE
Clan 19
Predsjednik Skupstine se razrjesava ako:
-ne obavlja poslove u skladu sa zakonom ,Statutom i drugim aktima,
-svojim ponasanjem narusi ugled funkcije koju vrsi,
-zloupotrijebi svoju funkciju i
-u drugim slucajevima kada skupstina ocijeni da da je neopodoban za obavljanje funkcije.
|
Član 20
Predlog za razresenje Predsjednika Skupstine moze podnijeti najmanje 1/3 odbornika.
Predlog za razresenje Predsjednika Skupstine se podnosi Skupstini U pisanoj formi sa obrazlozenjem i mora da sadrzi razloge zbog kojih se predlaze razresenje .
Predsjednik Skupstine ima pravo da se na sjednici izjasni o razlozima za razresenje.
Odluka o razresenju Predsjednika Skupstine donosi se vecinom glasova ukupnog broja odbornika.
Član 2l
Pitanje ponovnog razresenja ne može se postaviti u roku od 6 mjeseci od dana glasanja o razresenju.
Član 22
Skupština imenuje Komisiju iz reda odbornika radi prikupljanja informacija i podataka u vezi sa razlozima koji su sadržani u predlogu da se glasa o razresenju Predsjedniku Skupštine.
Komisija ima najviše 3 člana , s tim da jedan član Komisije mora biti iz reda odbornika koji su podnijeli predlog za izglasavanje nepovjerenja.
Član 23
Komisija je dužna da na prvoj narednoj sjednici izvijesti Skupštinu o prikupljenim informacijama i podacima.
Član 24
Sjednicu Skupštine na kojoj će se glasati o razresenju , predsjednik Skupštine je dužan sazvati najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja predloga.
Uz saziv sjednice predsjednik Skupštine dostavlja odbornicima i predlog za razresenje.
Član 25
U slučaju da predsjednik Skupštine ne sazove Skupštinu u roku iz člana 24. ovog Poslovnika, Skupštinu će sazvati podnosilac predloga za razresenje.
Član 26
O predlogu za razresenju predsjednika Skupštine, otvara se pretres.
Pretres je javan.
Član 27
O pitanju razresenja Predsjednika Skupštine, Skupština odlučuje većinom glasova ukupnog broja odbornika.
U koliko Skupština ne pirhvati predlog za izglasavanje nepovjerenja predsjedniku Skupštine, postupak se ne može ponoviti u roku od 6 mjeseci .
Prestanak mandata po sili zakona
Član 28
Odredbe zakona o prestanku mandata po sili Zakona koje se odnose na Predsjednika opstine shodno se primjenjuju i na Predsjednika Skupstine.
5) Postavljanje pitanja povjerenja
Član 29
Predsjednik Skupštine može u Skupštini postaviti pitanje svog povjerenja.
Glasanje o povjerenju predsjedniku Skupštine vrši se javno prozivkom odbornika.
Glasanje o povjerenju vrši se na način što se odbornici izjašnjavaju „za povjerenje“, „protiv povjerenja“, ili „uzdržan“.
Odluku o povjerenju Skupština donosi većinom glasova ukupnog broja odbornika.
U postupku glasanja o povjerenju, odnosno nepovjerenju predsjednika Skupštine, Skupštinom predsjedava odbornik koga odredi Skupština.
- Sekretar Skupštine
Član 3o
Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih i drugih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sjednica Skupštine i njenih radnih tijela, a naročito:
-priprema sjednice Skupštine i njenih radnih tijela,
-koordinira sa Glavnim administratorom, aktivnosti organa lokalne uuprave u pripremi sjednice,
-organizuje i rukovodi Službom za Skupštinske poslove,
-stara se o obavljanju stručnih i drugih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sjednica Skupštine i njenih radnih tijela,
-odgovoran je za vodjenje zapisnika i fonografskog zapisa,
-odgovoran je za objavljivanje i distribuciju odluka i drugih opštih akata Skupštine,
-priprema zahtjev za planiranje sredstava u Budžetu za potrebe rada Skupštine, radnih tijela i stručnih službi,
-odobrava siplate troškova po osnovu rada Skupštine, radnih tijela, odbornika i stručnih službi Skupštine,
-podnosi izvještaj nadležnom odboru o korišćenju odobrenih sredstava,
-pomaže predsjedniku Skupštine u radu i
-vrši i druge poslove utvrdjene Statutom i drugim aktima.
Član 3l
Sekretara Skupština imenuje i razrješava Skupština na predlog predsjednika Skupštine, većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Za sekretara može biti izabrnao lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u državnim organima i najmanje 5 godina radnog iskustva.
Mandat sekretara Skupštine traje koliko i mandat Skupštine.
Član 32
Sekretar odgovara za svoj rad predsjedniku Skupštine i Skupštini.
Sekretar Skupštine može biti razriješen i prije isteka vremena na koji je imenovan, razrješenjem od strane Skupštine, raspuštanjem Skupštine ili na lični zahtjev.
Sekretar Skupštine može biti razriješen ukoliko poslove iz svog djelokruga ne obavlja na zakonit i efikasan način.
Sekretar Skupštine ima pravo da se na sjednici Skupštine izjasni o razlozima za razrješenje.
Član 33
Predlog za razrješenje sekretara Skupštine, mogu podnijeti predsjednik Skupštine ili najmanje l/3 odbornika.
Postupak razrješenja sekretara Skupštine pokreće Predsjednik Skupštine.
Radi utvrdjivanja postojanja razloga za razrješenje, Skupština imenuje Komisiju.
Član 34
Sekretar Skupštine može podnijeti ostavku.
Skupština konstatuje podnijetu ostavku sekretara Skupštine na prvoj narednoj sjednici, čime sekretaru Skupštine prestaje dužnost.
- Klubovi odbornika
Član 35
Odbornici imaju pravo da obrazuju Klub odbornika.
Odbornik može biti član samo jednog kluba odbornika.
Klub odbornika čine najmanje dva odbornika. Klub odbornika, po pravilu čine , odbornici jedne partije odnosno koalicije partija, ili grupe gradjana.
Ako odbornici sa izborne liste ne mogu samostalno da obrazuju klub odbornika, mogu obrazovati klub odbornika sa odbornicima druge izborne liste ili se pridružiti već obrazovanom klubu odbornika.
O obrazovanju i sastavu kluba odbornika predsjednik Skupštine obavještava Skupštinu u roku od 7 dana od dana izbora predsjednika Skupštine.
Član 36
Klub odbornika se konstituiše tako što se predsjedniku Skupštine podnosi spisak članova klubova , koji potpisuje svaki član kluba. Na spisku se posebno naznačava predsjednik kluba i njegov zamjenik.
Član 37
Ako odbornici ne konstituišu klub odbornika, u skladu sa ovim Poslovnikom, ne mogu koristiti prava utvrdjena ovim Poslovnikom, koja pripadaju klubu odbornika.
Član 38
Klub odbornika predstavlja predsjednik kluba.
Predsjednika kluba u slučaju odsutnosti ili spriječenosti zamjenjuje zamjenik predsjednika kluba.
Član 39
U toku sjednice Skupštine klub odornika može ovlastiti člana kluba da predstavlja klub odbornika po odredjenoj tačci dnevnog reda.
Ako klub odbornika predstavlja zamjenik predsjednika on ima sva prava i obaveze kao predsjednik kluba.
Član 4o
Predsjednik kluba odbornika u pisanoj formi obavještava predsjednika Skupštine o promjeni sastava kluba odbornika.
Prilikom pristupanja novih članova klubu odbornika, predsjednik kluba odbornika dostavlja predsjedniku Skupštine njihove potpisane izjave o pristupanju.
Član 4l
Skupština opštine, u skladu sa mogućnostima, obezbijediće klubu odbornika korišćenje prostorija za rad u toku sjednice Skupštine.
Član 42
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe odbornika , u vezi sa obavljanjem odborničke funkcije, obavlja Služba skupštine.
- Radna tijela Skupštine
Član 43
Radi efikasnog i racionalnog vršenja poslova iz svoje nadležnosti , obrazuju se odbori i savjeti kao stalna i komisije kao povremena radna tijela Skupštine (u daljem tekstu radna tijela).
Djelokrug, način rada i odlučivanja , sastav i imenovanja radnih tijela i druga pitanja od značaja za njihov rad, uredjuju se Odlukom o obrazovanju radnih tijela.
Sastav radnog tijela odgovara stranačkoj zastupljensoti odbornika u Skupštini opštine.
Član 44
Izbor predsjednika i članova radnih tijela varši se na osnovu liste kandidata.
Lista kandidata sadrži kandidata za predsjednika i onoliko kandidata koliko se bira.
Predsjednik i članovi radnih tijela biraju se na period od 4 godine.
Mandat predsjednika i članova radnih tijela traje do prestanka mandata Skupštine, odnosno do dana razrješenja sa dužnosti na koju su izabrani.
Član 45
Listu kandidata za predsjednika i članova radnih tijela podnosi Savjet za izbor i imenovanje uz konsultaciju sa Klubovima orbornika.
Po listi kandidata za izboar predsjednika i članova radnih tijela odlučuje se javnim glasanjem.
Prilikom glasanja o listi, glasa se o listi u cjelini, izjašnjavajući se „za” listu ili „protiv “.
Lista kandidata za predsjednika i članove radnih tijela Skupština odlučuje u cjelini, javnim glasanjem, većinom glasova prisutih odbornika.
Član 46
Ako lista kandidata za predsjednika i članove radnog tijela ne dobije potrebnu većinu glasanaje se ponavlja.
Prije ponovnog glasanja predlagač može povući ili izmijeniti predlog liste.
Pri ponovnom glasanju glasa se za raniju ili izmijenjenu listu.
Ako u ponovnom glasanju lista ne dobije potrebnu većinu glasova stavlja se novi predlog liste.
Član 47
Naknadni izbor predsjednika ili pojedinog člana radnog tijela vrši se na osnovu pojedinačnog predloga.
Član 48
Predsjednik radnog tijela organizuje rad radnog tijela, pokreće inicijativu za razmatranje pojedinih pitanja iz djelokruga radnog tijela, stara se o obavještavanju radnih tijela i odbornika, o problemima iz djelokruga radnog tijela, saradjuje sa predsjednicima drugih radnih tijela Skupštine, starješinama organa lokalne uprave i službi i sa predstavnicima odgovarajućih ustanova na pripremanju pitanja koja će se pretresati na sjednici radnih tijela , priprema i saziva sjednice , predlaže dnevni red sjednice, predsjedava sjednicom, stara se o sprovodjenju zaključaka i mišljenja radnih tijela, vrši i druge poslove koje odredi Skupština.
Član 49
Radno tijelo radi u sjednicama.
Sjednice radnog tijela saziva predsjednik radnog tijela po sopstvenoj inicijativi, ako to zatraži predsjednik Skupštine, ili ako to predloži l/4 članova radnog tijela, uz navodjenje pitanja koja treba da se stave na dnevni red sjednice.
Ako predsjednik ne sazove sjednicu radnog tijela, sjednicu će sazvati predsjednik Skupštine.
U slučaju odsutnosti ili spriječenosti predsjednika radnog tijela, sjednicom predsjedava član koga odredi radno tijelo.
Član 5o
Predlog dnevnog reda zajedno sa odgovarajućim materijalom predsjednik radnog tijela dostavlja članovima radnog tijela po pravilu , 5 dana prije dana odredjenog za održavanje sjednice.
Član 5l
Radno tijelo može da odlučuje ako sjednici prisustvuje većina njegovih članova, odluke se donose većinom prisutnih članova.
Član 52
Radno tijelo je dužno da , na zahtjev predsjednika Skupštine razmotri svako pitanje iz svog djelokruga i o tome mu dostavi izvještaj , pitanja iz svog djelokruga može razmatrati i po sopstvenoj inicjativi, po potrebi podnosi izvještaj Skupštini.
Izvještaj radnog tijela sadrži mišljenje po pitanju koje je razmatrano, sa predlogom za njegovo rješavanje.
U izvještaju radnog tijela unose se i izdvojena mišljenja pojedinih članova kod zauzimanja stavova po odredjenom pitanju kada članovi traže da se to unese u izvještaj.
Član 53
Radno tijelo ima pravo da traži od organa lokalne uprave , preduzeća i ustanova podatke i objašnjenja koja su im potrebna za rad, kojima ovi organi raspolažu ili su dužni da ih prikupljuju i prezentiraju.
Član 54
Radno tijelo , po pitanjima iz svog djelokruga saradjuje sa odgovarajućim radnim tijelima Skupštini CG i u sporazumu sa njima može organizovati pretresanje i proučavanje odredjenih pitanja i saradnje.
Član 55
Sjednicama radnog tijela imaju pravo da prisustvuju predstavnici organa lokalne uprave, odnosno organizacije i zajednice koja vrši javna ovlašćenja kada se na sjednici razmatra pitanje iz djelokruga tog organa ili organizacije – zajednice, kao i podnosilac predloga kada se razmatra njegov predlog radi davanja stručnog obrazloženja.
U radu radnog tijela mogu po pozivu učestvovati naučni i javni , kulturni i stručna lica.
Član 56
Kada podnese izvještaj radno tijelo odredjuje izvjestioca ispred svojih članova.
Izvjestilac radnog tijela na osnovu zaključka mišljenja radnog tijela , ili na zahtjev Skupštine , obrazlaže mišljenje, stavove i predloge radnih tijela.
Izvjestilac radnog tijela ne može se izjašnjavati o pitanjima o kojima radno tijelo nije dalo svoje mišljenje ili zauzelo stav. Ako se takvo pitanje pojavi u toku pretresa na Skupštini, izvjestilac može tražiti da Skupština odloži pretres tog pitanja dok ga radno tijelo ne razmotri.
Pretres takvog pitanja odložit će se , i ako Skupština traži da radno tijelo o njemu da svoje mišljenje i zauzme stav.
Član 57
Radno tijelo na svojoj sjednici može pozvati predstavnike mjesnih zajednica, kao i predstavnike preduzeća, javnih ustanova , radi upoznavanja sa njihovim mišljenjima o pitanjima koja se na sjednici razmatraju.
Član 58
Članovima radnih tijela izabranim iz reda naučnih, javnih, kulturnih i stručnih radnika, pored naknade troškova , može se odrediti i posebna nagrada za rad u radnom tijelu, u skladu sa posebnom odlukom Skupštine.
Član 59
O radu na sjednici radnog tijela vodi se Zapisnik, zapisnik sadrži osnovne podatke o radu na sjednici, o pitanjima koja su razmatrana kao i iznijeta mišljenja, stavove koje je usvojilo radno tijelo i posebno usvojena mišljenja, predloge i zaključke.
Usvojeni zapisnik potpisuje predsjednik radnog tijela.
SAVJETI SKUPŠTINE
Član 6o
Skupština ima sljedeće savjete:
- Savjet za izbor i imenovanje,
- Savjet za praćenje i ostvarivanje Ustava i Statuta.
- Savjet za predstavke, predloge i društveni nadzor.
- Savjet za propise.
- Savjet za medjuopštinsku saradnju.
- Savjet za zaštitu životne sredine , i
- Savjet za vjerska pitanja.
IV.l. Savjet za izbor imenovanje
Član 6l
Savjet za izbor i imenovanje obezbjedjuje predlaganje i utvrdjivanje kandidata za nosioce funkcija koje bira i imenuje Skupština, priprema i podnosi Skupštini predloge u vezi sa izborom i razrješenjem članova radnih tijela Skupštine.
Donosi u granaicama ovlašćenja pojedinačne akte o naknadama i drugim primanjima odbornika i funkcionera koje bira ili imenuje Skupština.
Predlaže akte kojima se uredjuju pitanja ostvarivanja prava i dužnost odbornika i funkcionera koje imenuje, bira i razrješava Skupština.
Razmatra i druga pitanja utvrdjena posebnim propisima.
Listu kandidata za predsjednika i clanove Savjeta za izbor i imenovanje podnosi Predsjednik Skupstine na osnovu predloga klubova odbornika na konstituivnoj sjednici .
IV.2. Savjet za praćenje i ostvarivanje Ustava i Statuta
Član 62
Savjet za praćenje i ostvarivanje Ustava i Statuta prati i proučava ostvarivanje Ustava i Statuta, razmatra načelna pitanja u vezi sa usaglašavanjem odluka Skupštine opštine sa Ustavom, Zakonom i Statutom i o svojim stavovima izvještava Skupštinu, prati, analizira i razmatra funkcionisanje i razvoj političkog sistema u Opštini, pokreće inicijativu i predlaže Skupštini razmatranje pitanja i preduzimanje mjera, u pogledu ostvarivanja sistema lokalne samouprave u Opštini, funkcionisanje organa lokalne uprave, organizovanje javnih preduzeća i ustanova u opštini.
Savjet je sastavljen od predsjednika i 4 člana.
IV.3. Savjet za predstavke , predloge i društveni nadzor
Član 63
Savjet za predstavke, predloge i društveni nadzor , razmatra predstavke i predloge gradjana upućene Skupštini opštine ili ustupljene Skupštini od strane skupština drugih opština i Skupštine CG, razmatra pojave na koje gradjani ukazuju svojim predstavkama upućenim Skupštini, preduzima potrebne mjere za otklanjanje uočenih nepravilnosti i o tom podnosi Skupštini izvještaje i odgovarajuće predloge , prati i proučava pojave u vezi sa sprovodjenjem politike i izvršavanjem zakona koji se odnose na način ostvarivanja prava i dužnosti organa lokalne uprave , javnih preduzeća i ustanova.
U cilju ispitivanja navoda iznijetih u predstavci ili predlogu , Savjet može zatražiti izvještaj i informacije od organa lokalne uprave , drugih organa , na čiji se rad odnosi predstavka odnosno predlog.
Savjet je dužan da o svom stavu i preduzetim mjerama obavijesti podnosioca predstavke odnosno predloga najkasnije u roku od l5 dana od dana prijema predstavke odnosno predloga.
Savjet je sastavljen od predsjednika i dva člana.
IV.4. Savjet za propise
Član 64
Savjet za propise razmatra predloge odluka i drugih propisa iz nadležnosti Skupštine u pogledu njihove uskladjenosti sa Ustavom, Zakonom i Statutom i pravnim sistemom i daje svoje predloge i mišljenja Skupštini.
Savjet je sastavljen od predsjednika i 4 člana.
IV.5. Savjet za medjuopštinsku saradnju
Član 65
Savjet za medjuopštinsku saradnju inicira sve vidove privredne, kulturne, naučne, sportske i druge saradnje sa susjednim i drugim opštinama.
Savjet analizira i pospješuje sve vidove saradnje i prati realizaciju usvojenih programa saradnje.
Savjet je sastavljen od predsjednika i 4 člana.
IV.6. Savjet za zaštitu životne sredine
Član 66
Savjet za zaštitu životne sredine razmatra pitanja i pojave u vezi sa objezbjedjivanjem uslova za očuvanje i razvoj prirodnih i radom stvorenih vrijednosti, sprečavanjem i otklanjanjem štetnih posljedica koje zagadjivanjem vazduha , tla, vodotoka ili na drugi način ugrožavaju te vrijednosti i dovode u opasnost život i zdravlje ljudi.
U ostvarivanju svojih zadataka Savjet razvija saradnju sa odgovarajućim organizacijama i institucijama, pokreće inicijativu za odredjene društvene djelatnosti na zaštiti prirode i životne sredine , daje Skupštini predloge za donošenje mjera za uredjivanje odnosa u ovoj oblasti.
Savjet je sastavljen od predsjednika i 4 člana.
IV.7. Savjet za vjerska pitanja
Član 67
Savjet za vjerska pitanja bavi se obezbjedjivanjem potpune ravnopravnosti i slobode u vršenju vjerskih obreda i vjerskih poslova , odnosom izmedju Skupštine opštine i vjerskih zajednica, razmatra i predlaže materijalnu pomoć vjerskim zajednicama za opravku i izgradnju objekata vjerskih zajednica, kao i druga pitanja koja su vezana za poslove vjerskih zajednica.
Savjet je sastavljen od predsjednika i 4 člana.
ODBORI SKUPŠTINE
Član 68
Skupština ima sljedeće odbore:
- Odbor za lokalnu samoupravu.
- Odbor za stambeno komunalnu oblast, zaštitu životne sredine , razvoj privredu i finansije.
- Odbor za društvene djelatnosti.
Odbori imaju po 5 članova koji se biraju iz reda odbornika.
- Odbor za lokalnu samoupravu
Član 69
Odbor za loklanu samoupravu razmatra i pretresa pitanja iz nadležnosti Skupštine koja se odnose na : ustavnost i zakonitost, funkcionisanje sistema lokalne samouprave u Opštini, prava i dužnosti opštine u sistemu lokalne samouprave, mjesne zajednice i druge oblike lokalne samouprave, izborni sistem, zborove i druge javne skupove, udruživanje gradjana, referendum, bezbjedonosnu situaciju u opštini, rad organa lokalne uprave i druga pitanja iz oblasti lokalne samouprave.
Odbor razmatra predloge odluka i drugih akata iz ovih oblasti, kao i druga pitanja iz nadležnostsi Skupštine, kada to zatraži Skupština ili predsjednik Skupštine.
- Odbor za stambeno komunalnu oblast, zaštitu životne sredine, razvoj privredu i finansije
Član 7o
Odbor za stambeno komunalnu oblast, zaštitu životne sredine, razvoj privredu i finansije, razmatra i predlaže pitanja koja se odnose na : razvojne programe u stambeno-komunalnoj oblasti, izgradnju, korišćenje i održavanje lokalnih puteva, ulica i drugih javnih objekata, korišćenje gradsko gradjevinskog zemljišta, poslovnog prostora, razvoj naselja i razvoj djelatnosti od opšteg značaja za lokalno stanovništvo, urbanističke planove, programe za urbanističko uredjenje prostora opštine, očuvanje i zaštitu prirode, šuma, lovišta, javnih dobara od opšteg značaja, stambene cjeline, trgove, parkove, promet roba i usluga, opštinski budžet, završni račun, takse i druge naknade, zajmove, finansiranje opštine i zajedničkih potreba, zaštitu od požara i drugih elementarnih nepogoda, ostvarivanje javnog interesa u javnim preduzećima i ustanovama i druga pitanja iz ove oblasti.
- Odbor za društvene djelatnosti
Član 7l
Odbor za društvene djelatnosti , razmatra i pretresa pitanja iz nadležnosti Skupštine koja se odnose na: vaspitanje i obrazovanje, kulturu, fizičku kulturu, zdravstvenu i socijalnu zaštitu i brigu o djeci, javno informisanje, rad humanitarnih organizacija, boračko-invalidsku zaštitu i zaštitu civilnih invalida rata, zapošljavanja i drugih pitanja iz ove oblasti.
Odbor razmatra i predloge odluka i drugih akata iz ovih oblasti kao i druga pitanja iz nadležnosti Skupštine kada to zatraži Skupština i predsjednik Skupštine.
- NAČIN RADA I ODLUČIVANJA
- Sazivanje sjednice Skupštine
Član 72
Skupštinu saziva predsjednik Skupštine po potrebi , a najmanje jednom u 3 mjeseca.
Predsjednik saziva skupštinu po sopstvenoj inicijativi, na zahtjev predsjednika opštine, l/3 odbornika ili po inicijativi odredjenog broja gradjana utverdjen Statutom, u roku od l5 dana od dana podnošenje zahtjeva odnosno inicijative.
Ako Skupštinu ne sazove predsjednik Skupštine u roku iz stava 2. ovog člana Skupštinu saziva podnosilac zahtjeva, odnosno inicijative.
U slučaju iz stava 3. ovog člana Skupštinom predsjedava odbornik kojeg odredi podnosilac zahtjeva, odnosno inicijative.
- Sadržaj saziva za sjednicu:
Član 73
Saziv sjednice Skupštine sadrži: datum održavanja, vrijeme početka rada sjednice, mjesto održavanja i predlog dnevnog reda.
Saziv za sjednicu mora biti upućen odbornicima najkasnije lo dana prije dana odredjenog za održavanja sjednice sa predlogom dnevnog reda.
U predlog dnevnog reda sjednice mogu se uvrstiti samo predlozi akata koji su pripremljeni u skladu sa Zakonom, Statutom i ovim Poslovnikom.
Skupština ne može odlučivati o pitanjima za koja odgovarajući materijal nije dostavljen odbornicima.
Uz saziv za sjednicu dostavlja se materijal za dnevni red sa zapisnikom sa predhodne sjednice.
Skupština ne može da odlučuje o pitanjima o kojima nema mišljenje nadležnog radnog tijela, ako ovim Poslovnikom nije drugačije utvrdjeno.
Izuzetno materijal za predloženi dnevni red ako nije priložen uz saziv , dostavlja se u kraćem roku ili na samoj sjednici.
Razlozi za dostavljanje materijala u roku kraćem od predvidjenog moraju se dati u pisanoj formi.
Član 74
Izuzetno,u hitnim slučajevima, predsjednik Skupštine može sazvati Skupštinu i u roku kraćem od lo dana, a dnevni red predložiti na samoj sjednici.
Član 75
Poziv za sjednicu Skupštine sa predloženim dnevnim redom i materijalom za sjednicu, osim odbornicima dostavlja se predsjedniku opštine, glavnom administratoru, predlagačima materijala ,poslanicima iz Gusinja , po potrebi starješinama organa lokalne uprave, rukovodiocima javnih i drugih službi , čiji je osnivač opština, a po potrebi i drugim licima.
U radu Skupštine mogu učestvovati i predstavnici nevladinih organizacija i zainteresovani gradjani.
Nevladina orgnaizacija i gradjani koji su zainteresovani da prisustvuju sjednici Skupštine, potrebno je da prijave potrebu prisustva sjednici najkasnije 5 dana prije dana održavanja sjednice.
Predsjednik Skupštine u skladu sa prostornim mogućnsotima i potrebama obezbjedjivanja optimalnih uslova za rad Skupštine, omogući će prisustvo sjednici zainteresovanim subjektima i o tome na pogodan način obavijestiti najkasnije dva dana prije održavanja sjednice Skupštine.
- Materijali i obavještenja
Član 76
Materijali i obavještenja o održavanju sjednice predsjednik Skupštine dostavlja, sredstvima javnog informisanja , nadležnoj službi radi objavljivanja na WEB – stranici opštine.
Predsjednik Skupštine može odlučiti da saziv i materijal za predloženi dnevni red sjednice dostavi i drugim zainteresovanim subjektima.
- Vanredne okolnosti
Član 77
U slučaju nastupanja vanrednih okolnosti kojima se ugrožava život i zdravlje ljudi i imovina veće vrijednosti, predsjednik Skupštine, može sazvati sjednicu Skupštine i u roku kraćem od lo dana, a dnevni red predložiti na samoj sjednici.
Na dnevnom redu sjednice mogu se naći samo pitanja vezana za nastupanje vanrednih okolnosti.
Tok rasprave i postupak odlučivanja može se urediti na početku sjednice, kao jednostavan i sažet, zavisno od razloga sazivanja i hitnosti donošenja odgovarajućih odluka.
- TOK SJEDNICE
- Kvorum
Član 78
Sjednicom Skupštine predsjedava predsjednik Skupštine.
Predsjednik Skupštine otvara sjednicu Skupštine i utvrdjuje da li postoji kvorum za rad i odlučivanje.
Pod kvorumom u smislu ovog Poslovnika, smatra se prisustvo većine odbornika od ukupnog broja odbornika.
Kvorum se utvrdjuje prozivkom ili na drugi način, ukoliko Skupština tako odluči.
Prozivku vrši sekretar Skupštine ili lice koje on odredi.
Predsjednik Skupštine saopštava koji su ga odbornici izvijestili da su spriječeni da prisustvuje sjednici, kao i koja lica su pozvana da prisustvuju sjednici.
- Prekid i odlaganje
Član 79
Ako u toku sjednice predsjednik Skupštine utvrdi da ne postoji kvorum za rad, prekida sjednicu dok se ne obezbijedi kvorum i odredjuje vrijeme nastavka sjednice.
Predsjednik Skupštine može prekinuti sjednicu kad ocijeni da je povodom odredjenog pitanja koje je na dnevnom redu sjednice neophodno izvršiti konsultacije i pribaviti potrebno mišljenje.
Ako i poslije isteka vremena iz stava l. ovog člana ne postoji kvorum, predsjednik Skupštine odlaže sjednicu za odredjeni dan ili na neodredjeno vrijeme, poziv za sjednicu uručuje se odsutnim odbornicima
Ako se sjednica odlaže na neodredjeno vrijeme, predsjednik Skupštine poziva predsjednike klubova odbornika u roku od 3 dana od dana odlaganja radi utvrdjivanja termina održavanja sjednice Skupštine, s tim da se odložena sjednica mora sazvati najkasnije u roku od l5 dana od dana odlaganja.
O odlaganju sjednice obavještavaju se odbornici.
- Usvajanje zapisnika
Član 8o
Prije prelaska na utvrdjivanje dnevnog reda sjednice Skupštine, usvaja se zapisnik sa predhodne sjednice.
Odbornik može staviti primjedbe na zapisnik i tražiti da se u njemu izvrše odgovarajuće izmjene i dopune.
O osnovanosti primjedbi na zapisnik , odlučuje se bez rasprave.
Predsjednik Skupštine konstatuje da je zapisnik usvojen, bez primjedbi, odnosno sa izvršenim izmenama i dopunama koje su prihvaćene.
- Pauza u radu
Član 8l
Predsjednik Skupštine odredjuje pauzu ako to zahtijevaju okolnosti u radu sjednice ili kad to zatraži klub odbornika.
Pauza ne može trajati duže od 6o minuta.
III. UTVRDJIVANJE DNEVNOG REDA
- Predlog za izmjene i dopune
Član 82
Nakon usvajanja zapisnika utvrdjuje se dnevni red.
Predsjednik Skupštine daje potrebna obavještenja u vezi sa predloženim dnevnim redom.
Ovlašćeni predlagač može na sjednici Skupštine, predložiti da se na dnevni red sjednice stavi odredjeno pitanje, ali je dužan obrazložiti hitnost tog predloga.
O stavljanju odredjenog pitanja iz stava 3. ovog člana na dnevni red , odlučuje se pojedinačno bez pretresa.
Ukoliko se radi o predlogu za dopunu dnevnog reda koji zahtijeva donošenje odluke ili drugog akta, predlog sa odgovarajućom odlukom ili drugim aktom , a materijal se dostavlja na samoj sjednici.
- Odlučivanje o predlogu za izmjene i dopune dnevnog reda
Član 83
Skupština odlučuje posebno o svakom predlogu za izmjenu i dopunu dnevnog reda i to prvo o predlozima da se pojedina tačka skine sa dnevnog reda a zatim o predlozima za dopunu dnevnog reda, i glasa u cjelini za dnevni red.
Član 84
U slučaju da nadležno radno tijelo sa usvajanjem dnevnog reda predloži da se odredjeni predlog odluke ili drugog akta ne uvrsti u dnevni red zbog nepostojanja pravnog osnova za njegovo donšenje, Skupština odlučuje bez pretresa.
Član 85
Predsjednik Skupštine objavljuje utvrdjeni dnevni red sjednice Skupštine.
- RAD NA SJEDNICI
- Pretres
Član 86
Poslije utvrdjivanja dnevnog reda prelazi se na pretres pojedinih pitanja po utvrdjenom redosljedu.
Predsjednik Skupštine može radi efikasnijeg i racionalnosti rada predložiti izmjene u redosljedu pretresa ili spajanje pojedinih tačaka, o čemu odlučuje Skupština.
Član 87
Na sjednici Skupštine niko ne može govoriti prije nego što zatraži i od predsjednika Skupštine dobije riječ, ako ovim Poslovnikom nije drugačije odlučeno.
Predsjednik Skupštine daje odborniku i drugim učesnicima na sjednici riječ po redu prijavljivanja.
- Uvodno obrazloženje
(predlagač , izvjestilac radnog tijela)
Član 88
Na početku pretresa predloga akata predlagač odnosno predstavnik predlagača može dati uvodno obrazloženje u trajanju najduže lo minuta, u toku pretresa kada daje odgovare na postavljena pitanja a najduže 3 minuta po jednom pitanju , a po završenom pretresu ima pravo na završnu riječ najduže 5 minuta.
Poslije predlagača, odnosno predstavnika predlagača u raspravi može učestvovati izvjestilac radnog tijela koje je razmatralo pitanje o kome se vodi pretres koji je u radnom tijelu izdvojio mišljenje, predsjednik opštine, ako nije predlagač u trajanju najduže 5 minuta.
A nakon toga riječ dobijaju odbornici prema redosljedu prijavljivanja.
Izvjestilac radnog tijela može govoriti i preko reda, ako to zahtijeva potreba pretresa.
- Povreda Poslovnika
Član 89
Odbornik koji zatraži da govori o povredi Poslovnika ili o povredi utvrdjenog dnevnog reda ( proceduralna intervencija ), predsjednik Skupštine, daje riječ čim je zatraži, s tim što je odbornik duzan da ukaze na odredbu Poslovnika za koju smatra da je povridjena i njegovo izlaganje ne može trajati duže od tri minuta.
Predsjednik Skupštine je dužan dati objašnjenje povodom izrečene primjedbe.
Ako odbornik ne bude zadovoljan datim objašnjenjem, predsjednik poziva odbornike da se izjasene o postojanju povrede.
- Izlaganje
Član 9o
Izlaganje odbornika ili drugog učesnika u pretresu može trajati najduže lo minuta.
Odbornik ili drugi učesnik u pretresu može dobiti riječ drugi put tek kad se iscrpi lista učesnika koji govore prvi put, s tim da drugi put ne može govoriti duže od 5 minuta.
Član 9l
Predstavnik nevladine organizacije, koji učestvuje po pozivu na sjednici ima pravo da iznese predlog ili mišljenje o predloženoj tačci dnevnog reda, po kojoj je pozvan da prisustvuje sjednici, s tim da njegovo izlaganje traje najduže lo minuta bez prava odlučivanja o istom (prazna stolica).
- Replika
Član 92
Odbornik čije je ime ili ličnost direktno pomenuto u negativnom kontekstu, ima pravo da zatraži i dobije riječ (pravo replike), predsjednik Skupštine tom odborniku daje riječ odmah po završenom izlaganju predhodnog odbornika.
Pravo iz stava l. ovog člana ima predsjednik kluba, odnosno ovlašćeni predstavnik kluba odbornika, ako su pomenuti njegov klub ili njegova politička partija, odnosno koalicija.
Pravo na repriku ima predsjednik Opštine, odnosno ovlašćeni predstavnik predsjednika opštine, ako je pomenut predsjednik Opštine, odnosno organ lokalne uprave ili javna služba čiji je osnivač opština.
Replika se može odnositi samo na potrebno objašnjenje odnosno pojašnjenje i ne može trajati duže od 3 minuta.
Reprika na repliku je dozvoljena u trajanju od jednog minuta.
Pravo na repliku ima i predlagač , odnosno predstavnik predlagača akta o kojem se vodi pretres, kao i drugi učesnik u radu sjednice u skladu sa ovim Poslovnikom.
Učesniku koji postupa suprotno ovom članu predsjednik Skupštine oduzima mu riječ , uz predhodno upozorenje.
- Obaveza pridržavanja dnevnog reda
Član 93
Odbornik ili drugi učesnik u pretresu može govoriti samo o pitanju koje je na dnevnom redu. Ako se govornik udalji od dnevnog reda, predsjednik Skupštine će ga upozoriti.
Ako se govornik ni poslije upozorenja ne pridržava dnevnog reda, predsjednik Skupštine mu oduzima riječ.
Član 94
Kada utvrdi da nema više prijavljenih za učešće u pretresu, predsjednik Skupštine zaključuje pretres.
- ODRŽAVANJE REDA NA SJEDNICI
- Mjere za održavanje reda
Član 95
O redu na sjednici Skupštine, stara se predsjednik Skupštine.
Za povredu reda na sjednici može se izreći mjera upozorenja, oduzimanja riječi i
udaljenja sa sjednice.
- Dužnost poštovanja dostojanstva
Član 96
Odbornici i drugi učesnici u raspravi dužni su da poštuju dostojanstvo odbornika i Skupštine i da se jedni drugima obraćaju učtivim riječima i sa uvažavanjem.
Nije dozvoljeno korišćenje uvredljivih izraza i iznošenje podataka i ocjena iz privatnog života odbornika i drugih lica.
Nije dozvoljeno ometanje odbornika i drugog lica dok govori.
Oslovljavanje odbornika vrši se imenom i prezimenom.
- Mjere upozorenja i oduzimanja riječi
Člna 97
Mjera upozorenja izriče se odborniku koji svojim ponašanjem, uzimanjem riječi bez odobrenja, prekidanjem odbornika dok govori ili drugim sličnim postupkom narušava red na sjednici ili povredjuje odredbe ovog Poslovnika.
Mjera oduzimanja riječi izriče se odborniku koji govorom narušava red na sjednici ili povredjuje odredbe ovog Poslovnika, a već je na toj sjednici dva puta upozoren na poštovanje reda i odredaba Poslovnika.
Mjera oduzimanja riječi izriče se odmah bez predhodnog upozorenja odbornika koji upotrebljava riječi kojima vrijedja dostojanstvo odbornika, drugih lica i Skupštine ili iznosi podatke i ocjene uvredjive za institucije kao i iz privatnog života odbornika i drugih lica.
Mjeru upozorenja i oduzimanja riječi izriče predsjednik Skupštine.
- Mjera udaljavanja
Član 98
Mjera udaljavanja sa sjednice izriče se odborniku koji ne poštuje odluku predsjednika Skupštine o oduzimanju riječi, poslije drugog upozorenja ili koji na drugi način narušava red na sjednici.
O mjeri udaljavanja odbornika sa sjednice odlučuje Skupština, na predlog predsjednika Skupštine, bez pretresa.
Odbornik kome je izrečena mjera udaljavanja sa sjednice, dužan je da se odmah udalji sa sjednice i ne može učestvovati u daljem radu. Ako odbornik odbije da se udalji sa sjednice , predsjednik Skupštine će naložiti službenim licima da tog odbornika udalji sa sjednice.
Izrečena mjera unosi se u zapisniku.
Mjera udaljavanja sa sjednice odnosi se na radni dan u kome je izrečena.
Član 99
Predsjednik Skupštine odredit će kratak prekid sjednice, ako propisanim mjerama ne može da održi red na sjednici.
Prekid sjednice može se odrediti u trajanju najduže do 3o minuta.
Odredbe o održavanju reda na sjednici Skupštine koje se odnose na odbornike, primjenjuje se i na druge učesnike u radu sjednice, a shodno se primjenjuju i na rad radnih tijela Skupštine.
- Odlučivanje
- Kvorum i većina za odlučivanje
Član loo
Skupština odlučuje ako sjednici prisustvuje više od polovine ukupnog broja odbornika, a odluke donosi većinom glasova prisutnih odbornika, izuzev u slučajevima propisanim Stautom Opštine, kada odluke donosi većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Skupstina, vecunom glasova ukupnog broja odbornika donosi: Statut, Poslovnik o radu Skupstine Opstine, odluke u vezi Budzeta opstine,odluke o zaduzivanju opstine i o davanju saglasnosti na zaduzivanju preduzeca ,ustanova i javnih sluzbi ciji je osnivac opstina,Odluku o raspisivanju Referenduma,prostorno-urbanisticke planove,odlue o prenosu prava na nepokretnosti,odluke o eksproprijaciji,Visegodisnji investicini plan,odluke o izboru i razresenje Predsjednika skupstine i predsjednika Opstine,odluku o izboru i razresenje Savjeta za razvoj i zastitu lokalne samouprave, kao i u drugim slucajevima utvrdjenim Zakonom i Statutom.
- Način glasanja
Član lol
Glasanje je javno, osim u slučajevima kada Skupština odluči da bude tajno.
2.l. Javno glasanje
Član lo2
Prije prelaska na glasanje predsjednik Skupštine utvrdjuje da li postoji kvorum i poziva odbornike da pristupe glasanju.
Javno glasanje vrši se dizanjem ruke.
Javno glasanje se može vršiti i po prozivci na predlog predsjednika Skupštine ili ako to zatraži klub odbornika.
Odbornik glasa tako što se izjašnjava „ZA“ , „PROTIV“ ili „UZDRŽAN“.
Prebrojavanje glasova vrši sekretar Skupštine ili lice koje on odredi.
Poslije završenog glasanja predsjednik Skupštine utvrdjuje rezultat glasanja i objavljuje da li je predlog usvojen ili nije usvojen.
2.2. Tajno glasanje
Član lo3
Skupština na predlog predsjednika Skupštine ili na predlog odbornika , može odlučiti da glasanje bude tajno.
Tajno glasanje vrši se glasačkim listićima koji se štampaju u broju koliko ima odbornika, i koji su iste veličine, oblika i boje i ovjereni pečatom.
Za svako ponavljanje glasanja na glasačkom listiću se upisuje oznaka tog glasanja ili se listići štampaju u drogoj boji.
Za štampanje i pečaćenje glasačkih listića, odgovoran je sekretar Skupštine.
Član lo4
Ako se o predlogu akta glasa tajno, glasački listić sadrži naziv tog akta , a ispod naziva na lijevoj strani riječ „ZA“ a na desnoj strani riječ „PROTIV“.
Odbornik glasa tako što zaokružuje riječ „ZA“ ili riječ „PROTIV“.
Član lo5
Prilikom izbora ili imenovanja, glasački listić sadrži imena kandidata , a ispred imena svakog kandidata stavlja se redni broj.
Glasanje se vrši zaokruživanjem rednog broja imena kandidata za koga odbornik glasa.
Ako na glasačkom listiću ima više kandidata od broja koji se bira, glasati se može za najviše onoliko kandidata koliko se bira.
Ako je na glasačkom listiću samo jedan kandidat o kome se odlučuje, umjesto rednog broja ispred imena , glasački listić sadrži riječ „ZA“ i „PROTIV“ i glasa se zaokruživanjem jedne od dvije riječi.
Član lo6
Tajnim glasanjem rukovodi Komisija koju čini 3 članova iz reda odbornika.
Komisiji u radu pomaže sekretar Skupštine.
Komisiji iz stava l. ovog člana bira Skupština na predlog Skupštine, odnosno predsjedavajućeg Skupštine.
Član lo7
Prije početka glasanja , predsjednik Skupštine odnosno predsjedavajući daje potrebna objašnjenja o načinu glasanja i odredjuje vrijeme pauze za utvrdjivanje rezultata glasanja.
Član lo8
Sekretar Skupštine vrši prozivku, uručuje odborniku glasački listić i evidentira koji odbornik je primio glasački listić.
Nakon što glasa , odbornik lično stavlja presavijeni listić u glasačku kutiju.
Član lo9
Po završenom glasanju Komisija za glasanje pristupa utvrdjivanju rezultata glasanja, u prostoriji u kojoj je glasanje obavljeno.
Prije otvaranja glasačke kutije utvrdjuje se broj neuručenih glasačkih listića.
Član llo
Komisija za glasanaje sačinjava kratak izvještaj o rezultatima tajnog glasanja koji sadrži podatke o broju uručenih glasačkih listića, glasačkih listića nadjenih u glasačkoj kutiji (upotrijebljeni glasački listići), važećih i nevažećih glasačkih listića, broju glasova „ZA“ i „PROTIV“ , odnosno broju glasova za pojedinog kandidata kao i konstataciju da je predlog usvojen odnosno koji je kandidat izabran.
Član lll
Nevažećim glasačkim listićem smatra se : nepopunjeni glasački listić, glasački listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi kako je odbornik glasao kao i glasački listić na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja koji se bira.
Član ll2
Po izvršenom glasanju predsjednik Skupštine, odnosno predsjedavajući objavljuje rezultat glasanja, usvojene predlog i izvršeni izbor.
Prebrojavanje glasova o istom predlogu može se ponoviti samo jedanput.
Rezultat glasanja se unosi u zapisnik.
ZAPISNIK
- Sadržaj
Član ll3
O radu sjednice Skupštine vodi se zapisnik.
Zapisnik sadrži osnovne podatke o radu na sjednici, datim predlozima i zaključcima
usvojenim na sjednici.
U zapisnik se unose i rezultati glasanja o pojedinim pitanjima.
O izradi zapisnika stara se sekretar Skupštine.
Zapisnik se upućuje odbornicima sa sazivom za narednu sjednicu.
Usvojeni zapisnik potpisuje sekretar i predsjednik Skupštine.
- Fonografski zapis
Član ll4
Na sjednici Skupštine vodi se video-tonski snimak.
PRAVA I DUŽNOSTI ODBORNIKA
- Verifikacija mandata
Član ll5
Prava i dužnosti utvrdjene Zakom, Statutom i ovim Poslovnikom, odbornik stiče
danom verifikacije mandata.
Verifikacija mandata je izvršena kada se Skupština upozna sa izvještajem Opštinske izborne Komisije.
O verifikaciji mandata Skupština ne glasa.
- Pravo i dužnosti
Član ll6
Odbornik ima pravo i dužnost da :
-učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tijela,
-predlaže skupštini razmatranje odredjenih pitanja iz njene nadležnosti,
-donošenje odluka i drugih akata i amandmana na predloge odluka,
-postavlja odbornička pitanja,
-čuva tajnu i druge podatke povjerljive prirode,
-vrši i druge poslove u skladu sa Zakonom, Statutom i ovim Poslovnikom.
-Prava iz ovog clana odbornik iz reda nacionalnih manjina koristice i na jeziku i pismu te nacionalne manjine.
- Obezbjedjivanje uslova za rad
Član ll7
Za potrebe vršenja odborničke funkcije predsjednik Skupštine, predsjednik radnog tijela Skupštine i sekretar Skupštine, obezbjedjuju uslove na način što odborniku :
-pružaju pomoć u izradi predloga koje podnosi Skupštini i radnom tijelu,
-pomažu u vršenju drugih poslova koje im povjeri radno tijelo ili Skupština,
-obezbjedjuju korišćenje potrebne dokumentacije za pitanja djelokruga rada Skupštine i radnog tijela i
-daju stručna objašnjenja o pitanjima iz djelokruga Skupštine, i obezbjedjuje stručna mišljenja organa lokalne uprave i službi.
Član ll8
Odbornik ima pravo da učestvuje u radu radnih tijela Skupštine u kojima nije član, bez prava odlučivanja.
- Odbornička legitimacija
Član ll9
Odbornicima se izdaje odbornička legitimacija, čiju sadržinu i oblik utvrdjuje predsjednik Skupštine.
Sekretar Skupštine se stara o izdavanju i evidenciji izdatih odborničkih legitimacija.
- Pravo na naknadu za rad i naknadu putnih troškova
Član l2o
Odbornik ima pravo na naknadu za rad i naknadu putnih troškova, u skladu sa posebnom odlukom Skupštine.
Prestanak mandata
Član l2l
Odborniku prestaje mandat podnošenjem ostavke i u drugim slučajevima koji su propisani Zakonom.
Odbornik podnosi ostavku u pisanom obliku i predaje je predsjedniku Skupštine.
Predsjednik Skupštine ostavku dostavlja odbornicima i Opštinskoj izbornoj Komisiji.
Skupština na prvoj sjednici konstatuje prestanak mandata odborniku u slučaju podnošenja ostavke, kao i u drugim slučajevima predvidjenim zakonom.
- Popunjavanje upražnjenog odborničkog mjesta
Član l22
Prilikom popune upražnjenog odborničkog mjesta u toku trajanja mandata Skupštine, verifikacija mandata vrši se na osnovu izvještaja Opštinske izborne Komisije.
Verifikacija mandata je izvršena kada se Skupština upozna sa izvještajem Opštinske izborne Komisije.
O verifikaciji mandata Skupština ne glasa.
- Odborničko pitanje
Član l23
Odbornik ima pravo da postavi odborničko pitanje na sjednici Skupštine predsjedniku Skupštine, predsjedniku Opštine, Glavnom administratoru, starješini organa lokalne uprave, rukovodiocu javne službe i drugih organizacija čiji je osnivač Opština.
Odborničko pitanje može se odnositi na rad organa lokalne samouprave, organa lokalne uprave, organizacija javnih službi, čiji osnivač je Opština.
Član l24
Odbornik ima pravo da na sjednici Skupštine postavi najviše dva odbornička pitanja.
Vrijeme za postavljanje odborničkog pitanja ne može biti duže od 3 minuta.
Odborničko pitanje postavlja se na kraju sjednice.
Odborničko pitanje postavlja se usmeno, a predaje se u pisanoj formi predsjedniku Skupštine i može biti obrazloženo, ( sa naznakom kome se upućuje).
O odborničkom pitanju ne može se otvarati pretres.
- Odgovor na odborničko pittanje
Član l25
Odgovor na odborničko pitanje daje se po mogućnosti odmah, ili na prvoj narednoj sjednici u pisanoj formi.
Odbornik koji je postavio odborničko pitanje, na koje je dobio odgovor ima pravo da u trajanju od dva minuta komentariše odgovor i da postavi dopunsko pitanje.
Član l26
Odgovor na dopunsko pitanje daje se odmah ili na narednoj sjednici prije postavljanja odborničkih pitanja.
Odgovorom na dopunsko pitanje završava se postupak odgovora na odborničko pitanje.
AKTI SKUPŠTINE I POSTUPAK ZA NJIHOVO DONOŠENJE
- Akti Skupštine
Član l27
U vršenju poslova iz svog djelokruga, osim Statuta, Skupština donosi odluke, rješenja i
druge akte:
-odlukom se odlučuje o pravima i obavezama gradjana, osnivaju javne službe i
odlučuje o drugim pitanjima u skladu sa Zakonom i Statutom Opštine.
-Rješenjem se odlučuje o pojedinačnim pitanjima u skladu sa Zakonom i drugim propisom,
-zaključkom se odlučuje o pojedinim pitanjima od značaja za utvrdjivanje i vodjenje politike,
-poveljom i preporukom iznosi svoj stav u odnosu na pojedina sistemska pitanja iz sopstvene nadležnosti, odnosno pitanja koja se odnose na druge organe i javne službe.
Skupština može donositi planove, programe i druge akte iz svoje nadležnosti.
Skupština na predlog Savjeta za propise daje autentično tumačenje propisa i
opštih akata iz svoje nadležnosti.
- Pravo predlaganja odluka
Član l28
Pravo predlaganja odluka, drugih propisa i opštih akata ima predsjednik opštine, odbornik ili odredjeni broj gradjana utverdjen Statutom opstine.
- Redovni postupak za donošenje odluke
Član l29
Postupak za donošenje odluke pokreće se podnošenjem predloga odluke, koji mora biti obrazložen.
Obrazloženje sadrži: pravni osnov za donošenjnje odluke, razloge za donošenje i objašnjenje osnovnih pravnih instituta, posljedica koje će donošenje takve odluke proizvesti kao i druge značajne okolnosti u vezi sa predloženom odlukom.
Ako se predlogom odluke stvaraju obaveze za budžet Opštine u obrazloženju se navodi procjena sredstava za njeno sprovodjenje i način obezbjedjenja tih sredstava.
Član l3o
Uz predlog odluke o izmjenama i dopunama odluke dostavlja se i tekst odredaba odluke čije se promjene predlažu.
Predlog odluke dostavlja se predsjedniku opštine, na mišljenje, kada on nije predlagač.
Član l3l
Na predlog odbornika, odnosno predlagača akta , u slučajeavima kada se uredjuju odnosi od posebnog značaja za gradjane i druge subjekte, Skupština može odlučiti da se predlog akta razmatra kao nacrt.
- Razmatranje predloga odluke u radnim tijelima
Člna l32
Prije razmatranja na sjednici Skupštine predloga odluke čiji je predlagač predsjednik Opštine, predlog odluke razmatra radno tijelo u čijem je djelokrugu pitanje koje se odlukom uredjuje (u daljem tekstu nadležno radno tijelo, Odbor i Savjet).
O predlogu odluke čiji je predlagač odbornik ili odredjeni broj gradjana, predsjednik Opštine daje mišljenje i prije razmatranja tog predloga u radnom tijelu.
Predsjednik Opštine je dužan da da mišljenje iz predhodnog stava i dostavi nadležnom radnom tijelu u roku koji ne može biti duži od lo dana od dana prijema predloga odluke.
Predsjednik Opštine u svom mišljenju može predložiti da se predlog odluke usvoji u cjelini, da se usvoji u tekstu izmijenjenom u odnosu na tekst koji je ponudio predlagač ili da se predlog odluke ne usvoji.
Predlog odluke dostavlja se odbornicima na prvoj narednoj sjednici, po dobijanju mišljenja.
Član l33
Savjet za propise nakon nadležnog radnog tijela , razmatra nacrte i predloge odluka i drugih akata koje donosi Skupština sa stanovišta njihove uskladjenosti sa ustavom, pravnim sistemom i Statutom opštine kao i u pogledu njihove pravne obrade.
Član l34
Po razmatranju predloga odluke nadležno radno tijelo podnosi Skupštini izvještaj o zauzetom stavu, po predlogu odluke.
Nadležno radno tijelo može u svom izvještaju predložiti Skupštini da usvoji predlog odluke u cjelini, da usvoji odluku u tekstu izmijenjenom u odnosu na tekst koji je podnijeo predlagač ili da predlog odluke ne usvoji.
Ukoliko se bilo koje stalno radno tijelo skupstine nadlezno za razmatranje predloga odluka ili drugih materijala ne sastane ,iste ce razmatrati drugo njemu srodno radno tjelo.
Član l35
Izvještaji radniht ijela dostavljaju se odbornicima i predlagačima odluke na samoj sjednici.
Član l36
Podnosilac predloga odluke odnosno njegov predstavnik na početku pretresa na sjednici Skupštine daje potpunije obrazloženje predloga, a u toku pretresa daje objašnjenja i izjašnjava se o iznijetim predlozima i mišljenjima.
Izvjestilac radnog tijela koje je razmatralo predlog odluke na sjednici Skupštine, obrazlaže stavove i mišljenje radnog tijela.
- Pretres predloga odluke na sjednici Skupštine
Član l37
O predlogu odluke na sjednici Skupštine vodi se pretres.
Pretres se vrši u cjelini, osim ako Skupština odluči da o predlogu raspravlja u načelu i u pojedinsotima.
Ako je u pretresu iznijet znatan broj sugestija i predloga za promjenu pojedinačnih rješenja, i kada je na predlog odluke podnijet veći broj amandmana koje predlagač nije prihvatio, Skupština može na predlog predsjednika Opštine ili na zahtjev predlagača, odlučiti da odloži glasanje o predlogu odluke, kako bi predlagač i nadležna radna tijela ponovo razmotrila predlog odluke i zauzeli stavove o datim primjedbama i predlozima, usaglasili amandmane sa tekstom predloga odluke i podnijeli Skupštini konačne predloge.
Po završenom pretresu i glasanju o amandmanima , pristupa se glasanju o predlogu odluke u cjelini.
Predlagač odluke može povući predlog odluke sve do završetka pretresa o predlogu odluke.
- Amandmani
Član l38
Predlog za izmjenu i dopunu odluke podnosi se u obliku amandmana u pisanoj formi predsjedniku Skupštine i mora biti obrazložen.
Amandmane mogu podnijeti svi ovlašćeni predlagači za podnošenje odluke i nadležno radno tijelo Skupštine.
Podnosilac amandmana je dužan da u obrazloženu amandmana navede da li je za sprovodjenje amandmana potrebno obezbijediti dodatna finansijska sredstva.
Amadmani se podnose najkasnije 48 sati prije početka sjednice na kojoj se razmatra predlog odluke.
Izuzetno, amandman se može podnijeti i u toku pretresa predloga odluke.
Član l39
Amandman na predlog odluke upućuje se odbornicima, predlagaču, predsjedniku opštine ako on nije predlagač i radnom tijelu ako ono nije podnosilac amandmana.
Nadležno radno tijelo dužno je da razmotri amandmane koji su podnijeti na predlog odluke i predloži Skupštini koje amandmane da prihvati a koje da odbije.
Član l4o
Skupština odlučuje o amandmanima po redosljedu članova predloga odluke na koje su podnijeti.
Ako je na isti član predloga odluke podnijeto više amandmana, prvo se odlučuje o amandmanu kojim se predlaže brisanje tog člana, a zatim o amandmanima kojima se predlažu izmjene tog člana.
Ako je podnijet amandman na amandman, prvo se glasa o amandmanu koji je podniejt na amandman.
Amandman koji je podniejo predlagač odluke i amandan koji je predlagač odluke prihvatio, postaje sastavni dio predloga odluke i o njemu Skupština posebno ne odlučuje.
- Donošenje akata po hitnom postupku
Član l4l
Odluka se može, izuzetno , donijeti po hitnom postupku.
Po hitnom postupku može se donijeti odluka samo ako treba urediti pitanja i odnose nastale uslijed okolnosti koje se nijesu mogle predvidjeti , a nedonošenje odluke po hitnom postupku bi moglo da prouzrokuje štetne posljedice.
Predlagač odluke dužan je da u obrazloženju predloga odluke navede razloge zbog kojih je neophodno da se odluka donese po hitnom postupku.
Član l42
Predlog odluke za čije se donošenje predlaže hitan postupak, može se staviti na dnevni red sjednice Skupštine , ako je podnijet najkasnije 24 sata prije početka Skupštine.
Ako Skupština prihvati predlog da se odluka donese po hitnom postupku, odredjuje rok u kome će nadležna radna tijela razmotriti predlog odluke i podnijeti izvještaj, kao i rok u kome će predsjednik Opštine, ako nije predlagač odluke, dati mišljenje o predlogu odluke.
Član l43
Kad nadležno radno tijelo razmotri predlog odluke za čije donošenje je predložen hitan postupak, Skupština može odlučiti da pretres predloga odluke otpočne odmah i bez pisanog izvještaja , s tim što će izvjestilac radnog tijela mišljenje usmeno izložiti na sjednici.
Ako nadležno radno tijelo ne podnese izvještaj u utvrdjenom roku , pretres odluke može se obaviti u Skupštini bez izvejštaja radnog tijela.
Amandmani na predlog odluke koja se donosi po hitnom postupku , mogu se podnositi do završetka pretresa.
O amandmanima se izjašnjavaju nadležno radno tijelo i predsjednik Opštine.
- Postupak za donošenje drugih akata
Člna l44
Donošenje drugih akata vrši se na način i po postupku predvidjenom za donošenje odluka.
Uz predlog akta dostavlja se i druga potrebna dokumentacija u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom Skupštine.
- Postupak po gradjanskoj inicijatiivi
Član l45
Organ kome je upućena gradjanska inicijativa, će odma po prijemu iste dostaviti odboru za lokalnu samoupravu koji će je u roku od 3 dana procesuirati Savjetu za propise.
Savjet za propise u predhodnom postupku, ocjenjuje potpunost inicijative, zakonitost i statutarnost predloga , najkasnije u roku od l5 dana od dana prijema inicijative.
Ako Savjet za propise utvrdi da je inicijativa potpuna, zakonita i statutarna, dostavlja je nadležnom organu lokalne uprave radi davanja mišljenja.
Nadležni organ lokalne uprave je dužan da mišljenje da u roku od 8 dana od dana prijema.
Člna l46
Skupština je dužna da se o gradjanskoj inicijativi zaključkom o prihvatanju odsnosno neprihvatanju izjasni na prvoj narednoj sjednici po dobijanja mišljenja.
U slučaju prihvatanja gradjanske inicijative, Skupština će zadužiti nadležni organ lokalne uprave da u roku od 6o dana pripremi predlog akta za uredjenje pitanja koje je predmet gradjanske inicijative.
U izradi akta organ iz predhodnog stava je dužan da mu omogući učešće predstavniku podnosioca gradjanske inicijative.
O predlogu akta iz stava 2. ovog člana odlučuje Skupština
Ako Skupština ne prihvati predlog akta, o tom predlogu može da se raspiše referendum u roku od 9o dana od dana donošenja odluke o neprihvatanju.
1o. Postupak po zahtjevu ili predlogu Savjeta za ravzoj i zaštitu lokalne samouprave
Član l47
Savjet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave , ima pravo da državnim organima, organima lokalne samouprave i javnim službama , podnosi predloge za unpredjenje i razvoj lokalne samouprave, podizanje kvaliteta javnih usluga, zaštitu Ustavom i Zakonom utvadjenih prava i dužnosti Opštine i zaštitu sloboda i prava lokalnog stanovništva.
Organi i službe iz stava l. ovog člana, dužni su da se izjasne o predlozima savjeta u primjerenom roku, a najduže u roku od 6o dana, od dana podnošenja predloga.
Skupština na prvoj narednoj sjednici po dobijenom izjašnjenju razmatra i izjašnjava se po zahtjevu ili predloga Savjeta za razvoj i zaštitu lokalne samouprave.
Prilikom razmatranja zahtjeva ili predloga Savjeta, predsjednik Skupštine poziva na sjednicu Skupštine predsjednika ili ovlašćenog predstavnika Savjeta.
- Postupak za davanje autentičnog tumačenja
Član l48
Predlog za davanje autentičnog tumačenja odluke može da podnese predlagač odluke.
Predlog za davanje autentičnog tumačenja odluke sadrži odredbu za koje se predlaže davanje autentičnog tumačenja i razloga zbog kojih se tumačenje predlaže.
Predlog za davanje autentičnog tumačenja se podnosi predsjedniku Skupštine, a on ga dostavlja odbornicima i Savjetu za propise.
Član l49
Savjet za propise nakon dobijenog predloga, utvrdjuje predlog autentičnog tumačenja i dostavlja ga Skupštini.
Na razmatranje predlog autentičnog tumačenja primjenjuju se odredbe ovog Poslovnika o razmatranju predloga odluke.
- Postupak za promjenu Statuta
Član l5o
O predlogu da se pristupi promjeni Statuta odlučuje Skupština.
Postupak za promjenu Statuta pokreće se predlogom odluke o pristupanju promjeni Statuta.
Član l5l
Predlog da se pristupi promjeni Statuta, može podnijeti najmanje l/3 odbornika u Skupštini, predsjednik Opštine i odredjeni broj gradjana utvrdjen Statutom opstine.
Član l52
Predlog Odluke o pristupanju promjeni Statuta, podnosi se predsjedniku Skupštine a on ga dostavlja odbornicima, nadležnom radnom tijelu i predsjedniku Opštine, ako nije podnosilac predloga.
Predlog iz stava l. ovog člana ne može se staviti na dnevni red sjednice Skupštine, prije isteka roka od l0 dana od dana dostavljanja odbornicima.
Član l53
O predlogu Odluke o pristupanju promjeni Statuta , vodi se pretres.
Po završenom pretresu, Skupština odlučuje da se predlog Odluke prihvata.
Član l54
Kad usvoji Predlog odluke o pristupanju promjeni Statuta, Skupština zadužuje Odbor za praćenje Ustava i Statuta da pripremi tekst nacrta odluke o izmjenama i dopunama Statuta i odredjuje rok u kome će nacrt dostaviti Skupštini, a Skupština imenuje komisiju sa zadatkom da pripremi tekst Nacrta Statuta.
Član l55
Postupak za donošenje odluke o promjeni Statuta je istovjetan kao i za odluku o donošenju Statuta.
Član l56
O donošenju odluke o promjeni Statuta, Skupština olučuje većinom glasova ukupnog broja odbornika .
Skupština može odlučiti da se promjena Statuta vrši po postupku koji važi za donošenje drugih opštih akata, ako se promjene vrše radi uskladjivanja Statuta sa propisima koje donose organi drzave.
VIII. POSTUPAK ZA RAZMATRANJE, IZVRŠAVANJE ZAKONA , DRUGIH
PROPISA I AKATA
Član l57
Radi praćenja sprovodjenja utvrdjene politike i izvršavanje zakona, drugih propisa i opštih akata i obaveza organa lokalne uprave u vezi sa izvršavanjem tih propisa i akata, radi ocjene stanja u pojedinim oblastima društvenog života, Skupština, na predlog predsjednika Opštine, razmatra izvještaje, analize i informacije koje pripremaju organi lokalne uprave i javne službe.
Član l58
Predsjednik Opštine podnosi Skupštini izvještaj o svom radu i ostvarivanju funkcija lokalne samourpave najkasnije do 3l. marta tekuće za predhodnu godinu.
Član l59
U vezi razmatranja izvještaja, analiza i informacija Skupština može:
– doniejti zaključak o njihovom prihvatanju,
– donijeti zaključak o potrebi izmjene ili dopune razmatranog akta,
– doniejti zaključak kojim se uredjuju odredjene obaveze nadležnog opštinskog organa ili tijela, ili dati smjernice za njihov dalji rad.
– dati incijativu za pokretanje postupka prema odgovornom licu zbog nedonošenja ili nesprovodjenja odluka, drugog propisa ili opštih akata iz nadležnosti Skupštine.
- PARLAMENTARNA SARADNJA
Član l6o
Skupština i njena radna tijela saradjuju sa Skupštinom CG i skupštinama jedinica lokalne samouprave i njihovim radnim tijelima, razmenom informacija, dokumentacije i drugih materijala, medjusobnim posjetama predstavnika skupština i njihovih radnih tijela i putem drugih oblika medjusobne saradnje.
- OSTAVKA
Član l6l
Kada ostavku podnesu predsjednik i podpredsjednici Opštine kao i funkcioneri čiji izbor i imenovanje predlaže predsjednik Opštine, ostavka se dostavlja odbornicima , ostavka se ne može podniejeti u koliko je pokrenut postupak da se glasa o nepovjerenju odnosno postupak za razrješenje.
Skupština na prvoj sjednici konstatuje da je predsjednik, podpredsjednik odnosno drugi funkcioner podnijeo ostavku bez pretresa.
JAVNOST RADA SKUPŠTINE
Član l62
Rad Skupštine i njenih radnih tijela je javan.
Televizija i driga elektronska sredstva javnog informisanja imaju pravo da direktno prenose sjednicu Skupštine, o čemu se stara sekretar Skupštine.
Skupština obezbjedjuje uslove da televizija i druga elektronska sredstva javnog informisanja koje vrše prenos sjednica Skupštine, odnosno da dobiju tonski i video signal u realnom vremenu.
Radi ostvarivanja medjusobnih prava i obaveza Skupština, televizija i druga elektronska sredstva javnog informisanja zaključuju poseban ugovor.
Sjednica Skupštine i sjednica radnih tijela zatvorena je za javnost kada materijal sadrži podatke koji u skladu sa Zakonom predstavljaju službenu tajnu.
Član l63
Skupština obavještava javnost o svom radu, temama o kojima se raspravlja i odlukama koje donosi.
Pojedini predlozi akata o kojima se raspravlja mogu se objaviti u sredstvima javnog informisanja ili u posebnoj publikaciji, Skupštinskom ifnormatoru – biltenu i na web sajtu Skupštine.
Član l64
Konferenciju za štampu u Skupštini može održati predsjednik, predsjednik radnog tijela Skupštine, predsjednik kluba odbornika ili odbornik koga on ovlasti.
Član l65
O primjeni odredaba koje se odnose na javnost rada Skupštine, stara se predsjednik Skupštine i sekretar Skupštine.
PROGRAM RADA SKUPŠTINE
Član l66
Skupština donosi Program rada za kalendarsku godinu.
Programom rada utvrdjuju se poslovi i zadaci Skupštine i njihov osnovni sadržaj, nosioci poslova i rokovi za razmatranje pojedinih pitanja.
Član l67
U pripremi izrade Programa rada Skupština pribavlja predloge mišljenja o pitanjima koja treba uvrstiti u Program rada, od predsjednika Opštine, odbornika, radnih tijela , odborničkih klubova, javnih službi, mjesnih zajednica i nevladinih organizacija.
Člna l68
Predsjednik Skupštine utvrdjuje Predlog Programa rada, koji dostavlja Skupštini na razmatranje i donošenje.
Skupština je dužna Program rada za narednu godinu donijeti do 3l. decembra tekuće godine.
UČEŠĆE NEVLADINIH ORGANIZACIJA
Član l69
Saglasno cilju afirmisanja otvorenog i demokratskog društva i društvenog značaja koji imaju nevladine organizacije u interesu i za potrebe lokalnog stanovništva, u skladu sa Zakonom i Statutom Opštine, ovim Poslovnikom, bliže se uredjuje postupak i način učešće predstavnika nevladinih organizacija u odnosima i ostvarivanju lokalne samouprave.
Član l7o
Saradnja nevladinih organizacija ostvaruje se učešćem nevladinog sektora u radu Skupštine opštine i njenim radnim tijelima na način što predsjednik Skupštine obezbjedjuje nevladinim organizacijama učeššće ovlašćenog predstavnika u raspravi i pretresu pitanja od interesa za nevladine organizacije i lokalno stanovništvo, bez prava odlučivanja („prazna stolica“).
Član l7l
Učešće se obezbjedjuje na osnovu zvaničnog zahtjeva nevladine organizacije, koji se dostavlja predsjedniku Skupštine , najkasnije 5 dana prije dana održavanja sjednice Skupštine, što podrazumijeva i zahtjev za učešće u radu nadležnog radnog tijela.
Zahtjev nevladine organizacije podrazumijeva pravo za učešće u radu Skupštine, odnsono nadležnog radnog tijela po odredjenoj tačci dnevnog reda i sadrži ime predstavnika i sažet sadržaj interesa za učestvovanje.
Ovlašćeni predstavnik može predstavljati više nevladinih organizacij po odredjenoj tačci dnevnog reda.
Član l72
U slučaju podnošenja zahtjeva dvije ili više nevladinih organizacija za učešće u radu Skupštine, odnsono nadležnog radnog tijela, po istoj tačci dnevnog reda, učešće predstavnika za („praznu stolicu“), odredit će zainteresovane nevladine organizacije, u postupku pred predsjednikom Skupštine.
Član l73
Nevladina organizacija u odnosu na predloženi dnevni red zasijedanja može podnositi predloge i mišljenja najkasnije 5 dana prije dana održavanja sjednice Skupštine.
Predlozi i mišljenja dostavljaju se predsjedniku Skupštine, predsjedniku Opštine, drugom ovlašćenom predlagaču i nadležnom radnom tijelu.
O predlozima i mišljenjima Skupština ne odlučuje, osim kad ih prihvati predlagač, odnosno nadležno radno tijelo, kad postaju sastavni dio predloga predlagača odnosno radnog tijela.
Član l74
Prava i obaveze predstavnika nevladine organizacije u Skupštini istovjetno su sa pravila i obavezama odbornika, bez prava odlučivanja i prava na troškove.
SLUŽBA SKUPŠTINE
Clan 175
Radi obavljanja stručnih i drugih poslova za potrebe Skupštine, njenih radnih tijela, predsjednika i sekretara Skupštine i odbornika, u vršenju njihovih prava i dužnosti u Skupštini, Skupština donosi odluku o obrazovanju Službe za skupštisnke poslove.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član l76
Stupanjem na snagu ovog Poslovnika prestaje da važi Privremeni Poslovnik Skupštine opštine Gusinje („SL. list CG – opštinski propisi“, br. 23/14.).
Član l77
Ovaj Poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom listu CG – opštinski propisi“.
Broj: 001-1/15-1
Gusinje, 31.03.2015. godine