STATUT
Opštine Gusinje
I – OSNOVNE ODREDBE
Član 1
Statutom opštine (u daljem tekstu: Statut), uređuju se prava i dužnosti opštine, organizacija i način rada organa opštine, učešće građana u ostvarivanju lokalne samouprave i druga pitanja od značaja za rad lokalne samouprave.
Član 2
Opština je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Teritorija opštine je utvrđena zakonom.
Teritorija i ime opštine može se promijeniti po postupku utvrđenim zakonom.
Član 3
Opština je pravno lice sa pravima i obavezama utvrđenim Ustavom,Zakonom i ovim Statutom.
Sjedište opštine je u Gusinju.
Opštinu predstavlja i zastupa predsjedniik opštine.
Član 4
Opština ima simbol ( grb i zastavu).
Simboli imaju sadržaje koji odgovaraju istorijskim, kulturnim, prirodnim obilježjima opštine Gusinje (koji će se naknadno utvrditi ).
Grb opštine će se u opštoj upotrebi koristiti na način i po postupku koji se bude utvrdio posebnom odlukom Skupštine opštine.
Član 5
Opština Gusinje ima praznik,( koji će se naknadno utvrditi).
Član 6
Opština i njeni organi imaju pečat (sadržina i oblik će se naknadno utvediti).
Skupština opštine posebnom odlukom uređuje: izradu, upotrebu, čuvanje i uništavanje pečata i druga pitanja koja se odnose na upotrebu pečata.
Član 7
U opštini Gusinje , pored upotrebe službenog jezika i pisma u službenoj upotrebi su bosanski i albanski jezik i pismo.
U Skupštini opštine odborniku pripadniku nacionalne manjine obezbjeđuje se i upotreba
svog jezika i pisma u skladu sa ovim statutom i Zakonom.
Član 8
U organima lokalne uprave u opštini Gusinje , u službenoj upotrebi su i bosanski i albanski jezik i pismo.
Organi lokalne uprave i javnih ustanova i preduzeća čiji je osnivač Opština, su obavezni da obezbijede korišćenje jezika i pisma u upravnom postupku, kod izdavanja javnih isprava i vođenja službene evidencije, svih akata vezanih za izborno pravo, izražavanje, čuvanje, njegovanje i razvijanje i javno ispoljavanje nacionalne, etničke, kulturne i vjerske posebnosti u skladu sa Zakonom.
Naziv opštine, naziv naseljenih mjesta, trgova, ulica, javnih institucija i toponima mjesta ispisuju se i na jezicima i pismima iz stava 1.ovog člana.
Član 9
U opštini Gusinje manjinski narodi i druge nacionalne zajednice imaju pravo na srazmjernu zastupljenost u organima lokalne samouprave,javnim preduzećima ,ustanovama i institucijama čiji je osnivač opština.
O zastupljenosti pripadnika manjinskih naroda i drugih nacionalnih zajednicva stara se Predsjednik opštine.
Manjinski narodi i druge manjinske nacionalne zajednice i njihovi pripadnici imaju pravo da zasnivaju i održavaju slobodne i miroljubive odnose preko granice sa matičnim državama i sa sunarodnicima koji borave u drugim državama ,posebno s onim sa kojima imaju zajednićki etnički kulturni ,jezički ili vjerski identitet.
Pravo iz stave 3. Ovog člana ne može se ostvariti suprotno interesima Crne Gore.
Član 10
Nacrti akata daju se na javnu raspravu na službenom jeziku,bosanskom i albanskom jeziku i pismu.
Rasprava o aktima iz prethodnog stava vodi se i na tim jezicima.
Član 11
Opšti akti koje donose organi opštine pišu se i objavljuju na službenom,bosanskom i albanskom jeziku.
Član 12
Opština ustanovljava javna priznanja i nagrade.
Opština može dodjeljivati zvanje počasnog građanina opštine.
Uslovi, postupak i način dodjeljivanja javnih priznanja i nagrada i zvanja počasnog građanina uređuju se posebnom odlukom Skupštine opštine.
Član 13
Opština ima imovinu i svoje prihode.
Opština imovinom i prihodima samostalno raspolaže, u skladu sa Zakonom i Statutom.
Član 14
Opština obavlja poslove u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
Član 15
Opština ostvaruje saradnju u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
Član 16
Rad organa opštine i javnih službi je javan.
II – POSLOVI OPŠTINE
Član 17
Opština je samostalna u vršenju svojih nadležnosti, a naročito:
- Normativno uređuje način i uslove obavljanja poslova od javnog interesa, tako što:
– donosi Statut, odluke i druge akte;
– donosi Budžet i Završni račun budžeta;
– propisuje poreze, naknade i takse iz svoje nadležnosti;
– donosi razvojne planove i programe;
– donosi prostorne i urbanističke planove;
– donosi Višegodišnji investicioni plan i utvrđuje investicionu politiku;
– donosi Program zaštite životne sredine.
- Upravlja i raspolaže opštinskom imovinom tako što:
– uređuje način upravljanja i raspolaganja Opštinskom imovinom;
– stiče, raspolaže i štiti lokalnu imovinu;
– sklapa ugovore o sticanju i raspolaganju imovinom;
– sačinjava i podnosi izvještaje o stanju imovine najmanje jednom godišnje;
– utvrđuje javni interes za eksproprijaciju nepokretnosti za potrebe opštine.
- Stara se o uređivanju, korišćenju, unapređenju i zaštiti građevinskog zemljišta, tako što:
– određuje građevinsko zemljište;
– donosi programe uređenja;
– obezbjeđuje zaštitu i racionalno korišćenje građevinskog zemljišta;
– obezbjeđuje sredstva za izgradnju i rekonstrukciju objekata i uređaja komunalne infrastrukture;
– vrši prenos prava na građevinskom zemljištu.
- Brine o zaštite životne sredine tako što:
– prati stanje u ovoj oblasti u okviru svojih nadležnosti i donosi mjere kojim obezbjeđuje zaštitu životne sredine;
– utvrđuje izvore iz kojih se finansira zaštita životne sredine;
– sarađuje sa nadležnim državnim organima i obavještava ih o uočenim nepravilnostima;
– pospješuje zaštitu životne sredine u Opštini.
- Stvara uslove za privredni razvoj Opštine, tako što:
– donosi akta koja omogućavaju i ubrzavaju razvoj privrede uopšte;
– utvrđuje poresku politiku koja pospješuje privredni razvoj Opštine;
– uključuje se u tržište hartija od vrijednosti;
– sarađuje sa privrednim subjektima u okviru interesa i zadataka Opštine i pospješuje razvoj preduzetništva;
– obezbjeđuje uslove za obavljanje i razvoj komunalnih djeatnosti.
- Stvara uslove za održavanje i zaštitu stambenih zgrada i za izgradnju stanova, tako što:
– prati i analizira stanje stambenih objekata na području Opštine;
– prati ponudu i potražnju stanova u Opštini i uključuje se u stambeno tržište;
– gradi stanove za lica u stanju socijalne potrebe i obnavljanje objekata za ovu namjenu;
– stara se o rješavanju stambenih potreba drugih kategorija stanovništva.
- Obezbjeđuje vršenje poslova od neposrednog interesa za lokalno stanovništvo Opštine, tako što:
– utvrđuje način organizovanja i uslove za pružanje usluga javnih službi;
– osniva organe lokalne uprave, javne službe i druge organe i organizacije.
- Prati stanje socijalne zaštite iz okvira svojih nadležnosti tako što:
– nadležnim organima i institucijama predlaže odgovarajuće mjere;
– utvrđuje dodatne i druge oblike socijalne zaštite i pomoći za lica u stanju socijalne potrebe;
– obezbjeđuje uslove za smještaj starih i invalidnih lica i dr.
- Pospješuje kulturni razvoj Opštine tako što:
– obezbjeđuje dostupnost kulturnih programa;
– brine o kulturnom nasljeđu na teritoriji Opštine;
– obezbjeđuje opšte-obrazovnu, bibliotekarsku izdavačku i arhivsku djelatnost.
- Stvara uslove za unapređenje sporta i fizičke kulture, rekreaciju djece, omladine i odraslih, tako što:
– donosi programe za sport i rekreaciju;
– izgrađuje objekte za sport, fizičku kutluru i rekreaciju;
– izgrađuje i uređuje površine za pješake i bicikliste.
- Stara se i stvara uslove za izgradnju, održavanje i zaštitu:
– lokalnih i nekategorisanih puteva;
– gradskih saobraćajnica;
– javne rasvjete;
– javnih površina za parking prostore, pijaca i drugih javnih površina;
– uređuje saobraćaj u Opštini;
– donosi plan regulacije saobraćaja.
- Stara se o protivpožarnoj zaštiti stanovnika u slučaju elementarnih i drugih nesreća, zaštiti od buke, a naročito:
– organizuje spasavanje u požarima;
– organizuje obavještavanje, pomoć i spasavanje u slučaju elementarnih i drugih nesreća;
– obezbjeđuje sredstva za organizovanje, opremanje i izvođenje zaštite od požara;
– obezbjeđuje sredstva za otklanjanje posljedica od elementarnih i drugih nepogoda;
– preduzima mjere radi zaštite od buke;
– obavlja i druge zadatke u vezi sa navedenim poslovima.
- Uređuje i obezbjeđuje obavljanje poslova Komunalne policije, tako što:
– donosi odgovarajuća opšta i druga akta;
– određuje prekršaje i novčane kazne za prekršaje kojima se krše propisi Opštine.
- Vrši i druge poslove u okviru svojih nadležnosti u skladu sa zakonom i propisima Opštine.
Član 18
Radi obezbjeđivanja vršenja poslova od neposrednog interesa za lokalno stanovništvo opština Gusinje, osniva.
- Organe lokalne uprave.
- Javne službe i
- Stručne i druge službe.
Opština može osnivati i druge organe i organizacije za vršenje poslova iz svoje nadležnosti u skladu sa zakonom.
Član 19
Pored poslova iz sopstvene nadležnosti opština vrši prenesene i povjerene poslove u skladu sa zakonom i aktom Vlade.
Za vršenje prenesenih i povjerenih poslova iz stava 1. ovog člana, sredstva se obezbjeđuju iz budžeta Crne Gore u skladu sa propisom o prenošenju odnosno povjeravanju tih poslova.
III – IMOVINA I FINANSIRANJE
Član 20
Imovinu opštine čine nepokretne i pokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrijednosti i druga imovinska prava u skladu sa zakonom.
Imovinom opštine raspolaže i upravlja Skupština.
Skupština opštine može prenijeti pravo davanja imovine u zakup i pravo prodaje pokretnih stvari na nadležne organe lokalne uprave, u skladu sa posebnom odlukom.
Odluka o pribavljanju imovine u okviru za to planiranih sredstava u opštinskom budžetu donosi predsjednik opštine.
Prodaja ili zamjena pokretne ili nepokretne imovine u svojini opštine sprovodi se po postupku i na način uređen zakonom.
Organi iz st. 2, 3. i 4. obavezni su upravljati i raspolagati imovinom savjesno prema načelima dobrog poslovanja u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Član 21
Opština je dužna da vodi evidenciju o svojoj imovini u skladu sa zakonom.
Skupština opštine razmatra izvještaj o stanju i kretanju imovine opštine najmanje jednom godišnje.
Član 22
Opština obezbjeđuje prihode za finansiranje sopstvenih poslova iz sljedećih izvora:
1) lokalnih poreza, taksa i naknada, koje Opština uvodi u skladu sa Zakonom,
2) ustupljenih poreza i naknada u visini određenoj posebnim Zakonom,
3) dotacija iz Budžeta Crne Gore,
4) drugih izvora u skladu sa Zakonom.
Opština samostalno raspolaže sredstvima iz stava 1 ovog člana.
Opštini se obezbjeđuju sredstva za obavljanje prenesenih i povjerenih poslova iz Budžeta Crne Gore.
Član 23
Opština ima svoj budžet.
Za izvršenje budžeta opštine odgovoran je Predsjednik opštine.
Sredstva budžeta koriste se za namjene za koje su utvrđene.
Po isteku godine za koju je budžet donešen Skupština donosi Završni račun budžeta.
Član 24
Nadzor nad izvršenjem budžeta i namjenskim korišćenjem sredstava koja se budžetom raspoređuju za pojedine namjene vrši Skupština opštine.
Nadzor iz stava 1. ovog člana obezbjeđuje se preko izvještaja korisnika budžetskih sredstava i u postupku razmatranja i usvajanja Završnog računa budžeta opštine.
Uz završni račun budžeta opštine obavezno se dostavlja izvještaj spoljne revizije.
Član 25
Nadzor nad finansijskim, materijalnim i računovodstvenim poslovima korisnika Budžeta u pogledu namjene, obima i dinamike korišćenja sredstava, vrši predsjednik opštine.
Nadzor iz stava 1. ovog člana vrši se podnošenjem izvještaja od strane korisnika budžetskih sredstava kao neposrednim uvidom organa nadležnog za poslove Budžeta.
Član 26
Opština se može zaduživati u skladu sa Ustavom i Zakonom.
IV – ORGANI OPŠTINE
Član 27
Organi opštine su Skupština opština (u daljem tekstu: Skupština) i predsjednik opštine.
SKUPŠTINA
Član 28
Skupština je predstavnički organ građana opštine koji funkciju vrši u skladu sa Ustavom, Zakonom i ovim Statutom.
Skupštinu čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima tajnim glasanjem na period od 4 godine u skladu sa zakonom.
Član 29
Broj odbornika u Skupštini opštine utvrđuje se posebnom odlukom u skladu sa zakonom.
Mandat odbornika počinje da teče verifikacijom mandata od strane Skupštine.
Verifikacija mandata odbornika vrši se na osnovu izvještaja Opštinske izborne komisije o sprovedenim izborima.
O verifikaciji mandata odbornika Skupština ne glasa.
Član 30
Prva sjednica Skupštine održaće se najkasnije u roku od 30 dana od dana izbora za odbornike.
Sjednicu Skupštine iz stava 1 ovog člana saziva Predsjednik Skupštine iz prethodnog saziva.
Sjednicom predsjedava najstariji odbornik, do izbora Predsjednika Skupštine.
Ukoliko se sjednica Skupštine ne sazove u roku iz stava 1 ovog člana, sjednicu saziva Vlada.
Član 31
Izbore za Skupštinu raspisuje Predsjednik države.
Izbori se održavaju najkasnije l5 dana prije isteka mandata Skupštine.
Od dana raspisivanja do dana održavanja izbora, ne može proteći manje od 60 dana, a ni više od 100 dana.
Prava i dužnosti odbornika
Član 32
Odbornik ima prava i dužnosti da učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tijela, izvršava povjerene zadatke, predlaže Skupštini razmatranje određenih pitanja iz njene nadležnosti, podnosi predloge odluka i drugih akata, podnosi amandmane na predloge propisa, postavlja odbornička pitanja, vrši i druge poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom i Poslovnikom o radu Skupštine.
Odbornik ima pravo da na sjednici Skupštine govori na jeziku naroda, odnosno narodnosti kojoj pripada i isti se prevodi.
Odbornik ima pravo da Skupštini i njenim radnim tijelima podnosi pismene prijedloge, amandamne i druge podneske na jeziku i pismu naroda, odnosno narodu kojoj pripada.
Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obavještavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke funkcije da od organa i stručnih službi traži podatke koji su mu potrebni za rad kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.
Odbornik je dužan da čuva tajnu i druge podatke povjerljive prirode i zato je odgovoran.
Član 33
Odbornik Skupštine ima pravo na naknadu za rad i naknadu putnih troškova u skladu sa posebnom odlukom Skupštine.
Član 34
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili glasanje na sjednici Skupštine ili radnih tijela.
Poslovi Skupštine
Član 35
Skupština:
- donosi Statut,
- donosi propise i druge opšte akte,
- donosi planove i programe razvoja Opštine,
- donosi lokalna planska dokumenta,
- donosi program uređenja prostora,
- donosi budžet i završni račun budžeta,
- donosi Višegodišnji investicioni plan i utvrđuje investicionu politiku,
- utvrđuje visinu opštinskih poreza, taksa i naknada,
- raspolaže opštinskom imovinom,
- utvrđduje uslove za osnivanje mjesnih zajednica i daje saglasnost na odluke o osnivanju,
- raspisuje referendum za teritoriju opštine ili za dio teritorije,
l2. odlučuje o građanskoj inicijativi,
- odlučuje o raspisivanju samodoprinosa za teritoriju Opštine,
- osniva javne službe,
- odlučuje o zaduživanju i davanju garancija za u skladu sa zakonom, za javnie službe čiji je osnivač,
- vrši verifikaciju mandata i odlučuje o pravima odbornika,
- bira i razrješava Predsjednika Skupštine, Predsjednika opštine imenuje i razrješava sekretara Skupštine, članove radnih tijela i savjetodavnih tijela,
- daje saglasnost na imenovanje i razrješenje Podpredsjednika opštine i Glavnog administratora,
- podnosi predlog za ocjenu ustavnosti i zakonitosti akata državnih organa, kada ocijeni da je povrijeđeno pravo na lokalnu samoupravu,
- razmatra izvještaj Predsjednika opštine,
- razmatra izvještaje o radu javnih službi čiji je osnivač Opština;
- donosi Poslovnik o svom radu,
- donosi Etički kodeks,
- daje autentično tumačenje propisa koje donosi,
- obrazuje stalna i povremena radna tijela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti,
- uređuje i obezbjeđuje obavljanje komunalnih djelatnosti i njihov razvoj, uređuje uslove i način organizovanja poslova u obavljanju komunalnih djelatnosti i odlučuje o povjeravanju obavljanja komunalnih djelatnosti,
- utvrđuje opšte uslove za uređivanje naselja na teritoriji Opštine, korišćenje javnih i drugih površina i uslove i način korišćenja prostora za parkiranje,
- donosi godišnji program o pribavljanju nepokretnosti za potrebe Opštine,
- odlučuje o ustanovljavanju i dodjeljivanju javnih priznanja i nagrada i zvanja počasnog građanina,
- propisuje radno vrijeme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata,
- obrazuje Službu za poslove Skupštine,
- donosi Odluku o osnivanju Savjeta za razvoj i zaštitu lokalne samouprave,
- donosi Odluku o izradi, upotrebi, čuvanju i uništavanju pečata,
- donosi Odluku o upotrebi simbola,
- utvrđuje način i postupak učešća građana u vršenju javnih poslova,
- donosi program podizanja spomen – obilježja,
- utvrđuje nazive naselja, ulica i trgova,
- donosi Odluku o Komunalnoj policiji,
- donosi Odluku o broju odbornika,
- donosi Odluku o emisiji hartija od vrijednosti,
- imenuje i razrješava organe upravljanja, nadzorne odbore i organe rukovođenja u javnim službama, odnosno daje saglasnost na imenovanje i razrješenje organa rukovođenja javnih službi čiji je osnivač Opština,
- daje saglasnost na Statut javnih službi, na statusne promjene, povećanje i smanjenje glavnice na Plan razvoja, Program rada i druge programske akte javnih službi,
- daje po pravilu, mišljenje o zakonima i drugim propisima kojima se uređuju pitanja od interesa za Lokalnu samoupravu,
- donosi Plan zaštite od požara,
- propisuje prekršaje za povrede opštinskih propisa,
- donosi Odluku o naknadi za rad odbornika,
- donosi Odluku o osnivanju asocijacije opština na teritoriji Crne Gore,
- odlučuje o saradnji i udruživanju sa lokalnim zajednicama i asocijacijama drugih zemalja,
- donosi Odluku o osnivanju međuopštinske zajednice,
- pokreće inicijativu za izmjene i dopune Zakona i drugih propisa,
- vrši i druge poslove utvrđene Zakonom i ovim Statutom.
Radna tijela
Član 36
Radi efikasnosti i racionalnog vršenja poslova iz svoje nadležnosti, Skupština obrazuje stalna radna tijela i povremena radna tijela.
Stalna radna tijela su: odbori i savjeti.
Povremena radna tijela su komisije.
Skupštinski odbori
- Odbor za lokalnu samoupravu,
- Odbor za stambeno komunalnu oblast, zaštitu životne sredine, razvoj, privredu i finansije,
- Odbor za društvene djelatnosti.
Skupštinski savjeti
- Savjet za izbor i imenovanja,
- Savjet za praćenje i ostvarivanje Ustava i Statuta,
- Savjet za predstavke, predloge i društveni nadzor,
- Savjet za propise,
- Savjet za međuopštinsku saradnju,
- Savjet za zaštitu životne sredine,
- Savjet za vjerska pitanja.
Skupština obrazuje komisije kao povremena radna tijela
Član 37
Radno tijelo ima predsjednika i određeni broj članova.
Sastav stalnih radnih tijela odgovara stranačkoj zastupljenosti odbornika u Skupštini.
Za članove odbora Skupština imenuje odbornike Skupštine.
Za članove Savjeta i komisije Skupština pored odbornika imenuje i druga lica, s tim da njihov broj ne može biti veći od polovine ukupnog broja članova radnog tijela.
Član 38
Sastav, djelokrug, način rada i odlučivanje radnih tijela i druga pitanja od značaja za njihov rad urediće se Poslovnikom o radu Skupštine i Odlukom o obrazovanju radnih tijela.
Posebnom odlukom Skupština može odborima povjeriti odlučivanje o pojedinim poslovima iz svoje nadležnosti u skladu sa zakonom.
Akti Skupštine
Član 39
U vršenju poslova iz svog djelokruga Skupština donosi Statut, Poslovnik o radu skupštine, odluke rješenja i zaključke.
Statut je osnovni akt kojim se ureduje organizacija,rad i način ostvarivanja lokalne samouprave.
Odlukom se odlučuje o pravimai obavezama gradjana, osnivanju javne služe i odlučuje o drugim pitanjima u skladu sa zakonom i statutom opštine.
Rješenjem se odlučuje o pojedinačnim pitanjima u skladu sa zakonom i drugim prpoisima.
Skupština donosi zaključake o pojedinim pitanjima od značaja za utvrdjivanje i vodjenje politike.
Skupština donosi povelje, preporuke, planove, programe i druge akte u kojima iznosi svoj stav u odnosu na pojedina sistemska pitanja iz sopstvene nadležnosti odnosno pitanja koja se odnose na druge organe i javne službe,i daje autentično tumačenje propisa koje donosi.
Član 40
Pravo predlaganja odluka, drugih propisa i opštih akata ima predsjednik opštine, odbornik i najmanje 100 građana sa teritorije opštine.
Član 41
Postupak za donošenje odluka, drugih propisa i opštih akata pokreće se podnošenjem predloga akata od strane ovlašćenog predlagača.
Član 42
Skupština može da odlučuje ako sjednici prisustvuje većina ukupnog broja odbornika.
Skupština donosi odluke većinom glasova prisutnih odbornika.
O donošenju Statuta, odluke o zaduživanju, izboru i razrješenju predsjednika Skupštine, odluke o raspisivanju referenduma, Skupština odlučuje većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Član 43
Odluke i drugi opšti akti stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom listu CG – opštinski propisi”.
Izuzetno, kada za to postoje opravdani razlozi, utvrđeni u postupku donošenja, može se predvidjeti da odluke i drugi opšti akti stupe na snagu najranije danom objavljivanja.
Član 44
Postupak donošenja odluka i drugih akata Skupštine, način rada i odlučivanja Skupštine i njenih radnih tijela kao i način objavljivanja akta Skupštine, bliže se uređuju poslovnikom o radu Skupštine.
Predsjednik Skupštine
Član 45
Skupština ima predsjednika.
Predsjednika Skupštine bira skupština iz reda odbornika.
Predlog za predsjednika skupštine može podnijeti najmanje jedna trećina odbornika.
Predsjednik skupštine bira se većinom glasova ukupnog broja odbornika na način i po postupku utvrđen Poslovnikom o radu.
Mandat predsjednika skupštine traje koliko i mandat skupštine.
Preuzimanjem dužnosti predsjednik skupštine pred skupštinom daje svečanu izjavu.
Funkcija predsjednika je po pravilu volonterska.
Tekst svečane izjave glasi:
“Svečano se obavezujem da ću dužnost predsjednika Skupštine obavljati u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom opštine”.
Član 46
Predsjednik skupštine funkciju obavlja volonterski.
Odluku o načinu obavljanja funkcije Skupština donosi većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Predsjednik skupštine saziva skupštinu po potrebi, a najmanje jedanput u tri mjeseca.
Predsjednik skupštine saziva skupštinu po sopstvenoj inicijativi, na zahtjev predsjednika opštine, na zahtjev najmanje jedne trećine odbornika i po inicijativi građana.
Predsjednik skupštinu saziva u roku od 15 dana od dana podnošenja zahtjeva, odnosno inicijative.
Član 47
Inicijativu za sazivanje sjednica skupštine može u pismenoj formi podnijeti najmanje 100 građana, koji imaju prebivalište na teritoriji opštine.
Inicijativa za sazivanje sjednice mora sadržati razloge za sazivanje sjednice i biti svojeručno potpisana punim imenom i prezimenom sa naznakom jedinstvenog matičnog broja građana (JMB) i adresom prebivališta.
Podnosilac inicijative je dužan da u inicijativi naznači razloge za sazivanje sjednice i predloži odluku, propis ili drugi akt za uređenje pitanja koja će biti predmet rasprave.
Inicijativa se podnosi uz svojeručni potpis podnosioca pred sekretarom Skupštine opštine uz ličnu kartu.
Član 48
Predsjednik skupštine saziva i predsjedava skupštinom, rukovodi njenim radom, stara se o realizaciji odluka i drugih akata Skupštine, predstavlja Skupštinu, predlaže dnevni red, potpisuje akte Skupštine, koordinira rad radnih tijela, sarađuje sa predsjednikom opštine i organima lokalne uprave, brine se o javnosti rada Skupštine i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovim Statutom i Poslovnikom o radu.
U slučaju odsutnosti ili spriječenosti predsjednika, Skupštinom predsjedava odbornik kojeg odredi predsjednik Skupštine.
Ako nastupe razlozi usljed kojih predsjednik nije u mogućnosti da odredi odbornika koji će predsjedavati skupštinom, skupštinom predsjedava najstariji odbornik.
Član 49
Predsjedniku Skupštine mandat prestaje prije isteka vremena na koji je izabran:
– podnošenjem ostavke,
– razrješenjem, i
– po sili zakona.
Član 50
Ostavka se podnosi u pismenom obliku.
Ostavku konstatuje Skupština opštine na prvoj narednoj sjednici.
Danom konstatacije ostavke predsjedniku Skupštine prestaje funkcija.
Član 51
Predsjednik Skupštine se razrješava ako:
– ne obavlja poslove u skladu sa Zakonom, Statutom i drugim aktima;
– ako svojim ponašanjem naruši ugled funkcije koju vrši;
– nastupi neki od slučajeva nespojivosti vršenja funkcije u smislu Zakona;
– zloupotrijebi svoju funkciju;
– bude imenovan na drugu javnu funkciju;
– u drugim slučajevima kada Skupština ocijeni da je nepodoban za obavljanje funkcije.
Predlog za razrješenja Predsjednika Skupštine može podnijeti najmanje 1/3 odbornika.
Nakon podnošenja predloga Savjet nadležan za izbor i imenovanja, preispituje osnovanost predloga, prikuplja podatke i utvrđuje činjenice od značaja za predlog i o tome izvještava Skupštinu u roku od 30 dana.
Predsjednik Skupštine ima pravo da se na sjednici izjasni o razlozima za razrješenje.
Skupština o razrješenju Predsjednika Skupštine odlučuje većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Član 52
Odredbe zakona o prestanku mandata po sili zakona koje se odnose na predsjednika opštine shodno se primjenjuju i na predsjednika Skupštine.
Sekretar Skupštine
Član 53
Skupština ima sekretara.
Sekretara imenuje i razrješava Skupština na predlog Predsjednik Skupštine.
Mandat sekretara traje koliko i mandat skupštine.
Za sekretara može biti imenovano lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i najmanje 5 godina radnog iskustva.
Član 54
Poslovi sekretara:
– organizuje rad i rukovodi službom skupštine,
– stara se o obavljanju stručnih i drugih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sjednica skupštine i njenih radnih tijela,
– stara se o primjeni odredaba Statuta, Poslovnika o radu Skupštine i drugih akata kojima se uređuje način rada Skupštine i njenih radnih tijela,
– odgovoran je za vođenje zapisnika, stenograma i objavljivanja odluka i drugih opštih akata skupštine i njihovu distribuciju, pomaže predsjedniku Skupštine u radu, vrši i druge poslove
utvrdjene Statutom i drugim aktima Skupštine.
Član 55
Sekretar odgovara predsjedniku Skupštine i Skupštini.
Sekretaru Skupštine prestaje andate prije vremena na koji je imenovan:
– razrješenjem,
-raspuštanjem Skupštine
– na lični zahtjev ,
-I drugim slučajevima propisanim zakonom.
U slučaju raspuštanja Skupštine sekretar Skupštine nastavlja sa radom do izbora novog sekretara.
Sekretar Skupštine može biti razriješen ukoliko poslove iz svog djelokruga ne obavlja na zakonit, efikasan I ekonomičan način.
Sekretar Skupštine ima pravo da se na sjednici Skupštine izjasni o razlozima zbog kojih se traži njegovo razrješenje.
Član 56
Predlog za razrješenje sekretara Skupštine mogu podnijeti predsjednik Skupštine ili namanje jedna trećina odbornika.
Predsjednik Opštine
Član 57
Predsjednik opštine je izvršni organ Opštine.
Predsjednika opštine bira Skupština na vrijeme od 4 godine, većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Za Predsjednika opštine može biti biran državljanin Crne Gore, sa biračkim pravom i prebivalištem na teritoriji opštine najmanje 12 mjeseci prije izbora na funkciju.
Predsjednik opštine koji je izabran iz reda odbornika izborom na funkciju predsjednika opštine prestaje mandat odbornika.
Član 58
Kandidata za Predsjednika opštine ima pravo da predloži najmanje 1/4 odbornika.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Predlog sadrži: ime i prezime kandidata, kraću biografiju, obrazloženje ime i prezime izvjestioca u ime predlagača.
Predlog kandidata za Predsjedninka opštine podnosi se predsjedavajućem Skupštine u pisanoj formi i mora biti svojeručno potpisan od strane podnosioca.
Uz predlog se podnosi saglasnost kandidata za Predsjednika opštine o prihvatanju kandidature.
Predsjedavajući dostavlja odbornicima predloge kandidata za Predsjednika opštine.
O predlogu kandidata otvara se rasprava.
Izvjestilac u ime predlagača ima pravo da usmeno obrazloži predlog.
Ako ima više predloga kandidata za Predsjednika opštine, predsjedavajući utvrđuje listu kandidata po azbučnom redu prezimena.
Član 59
Predsjednik opštine bira se javnim glasanjem, ako Skupština drukčije ne odluči.
Za sprovođenje tajnog glasanja, Skupština na predlog predsjedavajućeg obrazuje Komisiju od 3 člana iz reda odbornika.
Sastav Komisije odgovara stranačnokoj zastupljenosti u Skupštini.
Član komisije ne može biti odbornik koji je kandidat za Predsjednika opštine.
Komisiji u radu pomaže sekretar Skupštine.
Član 60
Tajno glasanje vrši se prema odredbama Poslovnika Skupštine koje se odnose na odlučivanje tajnim glasanjem.
Kada se izbor za Predsjednika opštine vrši javno, glasanje se vrši prozivkom odbornika i jasnim izgovaranjem riječi “ZA”, “PROTIV” i “UZDRŽAN”.
Ako je za Predsjednika opštine predložen jedan kandidat, a nije dobio potrebnu većinu glasova, postupak izbora se ponavlja, sa novim kandidatom ili kandidatima.
Ako su predložena dva kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu glasova, postupak, se ponavlja sa novim kandidatima.
Ako je predloženo više od dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, postupak, glasanja se ponavlja između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, odnosno između više kandidata koji su dobili najveći jednaki broj glasova.
Ako ni u ponovnom glasanju ni jedan od kandidata nije dobio potrebnu većinu glasova, postupak izbora se ponavlja sa novim kandidatima.
Po završenom glasanju Komisija dostavlja izvještaj predsjedavajućem koji saopštava rezultate glasanja za Predsjednika opštine i objavljuje koji je kandidat izabran.
Član 61
Predsjednik opštine funkciju obavlja profesionalno.
Preuzimanjem dužnosti predsjednik opštine pred Skupštinom daje svečanu izjavu.
Tekst svečane izjave glasi:
“Svečano se obavezujem da ću dužnost predsjednika opštine obavljati u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom opštine”.
Poslovi predsjednika Opštine
Član 62
Predsjednik opštine:
1) predstavlja i zastupa Opštinu,
2) predlaže propise i druge akte koje donosi Skupština, kao i način rješavanja pojedinih pitanja iz nadležnosti Skupštine ;
3) stara se i odgovoran je za izvršavanje zakona, drugih propisa i opštih akata, kao i za sprovođenje strateških dokumenata od opšteg značaja;
4) stara se i odgovoran je za izvršavanje prenešenih i povjerenih poslova;
5) utvrđuje organizaciju i način rada lokalne uprave, po pribavljenom mišljenju glavnog administrator;
6) imenuje i razrješava podpredsjednika opštine iglavnog administratora, uz saglasnost Skupštine,
7) daje sasglasnost na akte o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji organa lokalne uprave i javnih službi čiji je osnivač Opština,
8) imenuje i razrješava direktore agencija,
9) postavlja i razrješava Menadžera,
10) imenuje i razrješava starješine organa lokalne uprave,
11) podnosi Skupštini izvještaje o svom radu, radu organa lokalne uprave i službi najmanje jedanput godišnje;
12) usmjerava i usklađuje rad organa Lokalne uprave, javnih službi i agencija čiji je osnivač Opština, radi efikasnijeg ostvarivanja njihovih funkcija i kvalitetnijeg pružanja javnih usluga, o čemu donosi odgovarajuća akta;
13) vrši nadzor nad radom lokalne uprave;
14) donosi akte iz svoje nadležnosti i akte u izvršavanju prenešenih i povjerenih poslova, ukoliko posebnim propisom nije drugačije uređeno;
15) odgovoran je za izvršavanje odluka i drugih akata koje donosi Skupština i donosi akta za njihovo izvršavanje;
16) donosi akte kojima obezbjeđuje izvršenje Budžeta opštine;
17) stara se o racionalnom korišćenju Opštinske imovine;
18) raspolaže sredstvima tekuće budžetske rezerve u skladu sa Odlukom Skupštine Opštine;
19) donosi Odluku o ulaganjima u skladu sa utvrđenom investicionom politikom;
20) daje mišljenja o Predlogu odluka i drugih akata koje Skupštini podnesu drugi predlagači;
2l) rješava sukob nadležnosti između organa lokalne uprave, javnih službi i pravnih lica kojima se odlukom Skupštine povjereno vršenje određenih poslova;
22) odlučuje o izuzeću Glavnog administratora i starješine organa lokalne uprave;
23) vrši nadzor nad zakonitošću i cjelishodnošću rada Službe zaštite;
24) obrazuje stručna radna tijela za poslove iz svog djelokruga i donosi Poslovnik o svom radu,
25) privremeno donosi akte iz nadležnosti Skupštine u skladu sa Zakonom;
26) vrši raspored službenih prostorija i poslovnih zgrada na korišćenje organa Opštine, odlučuje o raspolaganju i korišćenju pokretnih stvari na način utvrđen Zakonom;
27) vrši i druge poslove u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
Član 63
Za poslove iz svoje nadležnosti predsjednik je odgovoran Skupštini.
Za vršenje prenesenih i povjerenih poslova predsjednik odgovara Vladi.
U slučaju nezakonitog vršenja ili nevršenja prenesenih i povjerenih poslova,
Vlada obavještava Skupštinu i predlaže preduzimanje mjera.
Ukoliko se ne preduzmu mjere iz stava 3 ovog člana, Vlada će upozoriti Skupštinu na posljedice nepreduzimanja mjera i preduzeti druge aktivnosti u skladu sa svojim ovlašćenjima.
Član 64
Određene poslove iz svoje nadležnosti predsjednik može povjeriti potpredsjedniku opštine.
Za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana, potpredsjednik odgovara predsjedniku opštine.
Akti predsjednika opštine
Član 65
U vršenju poslova utvrđenih zakonom i ovim Statutom, predsjednik opštine donosi: odluke, uputstva, pravilnike, naredbe, rješenja i zaključke.
Odlukom se utvrđuje orgnaizacija i način rada organa lokalne uprave i uređuju pojedina pitanja u skladu sa ovlašćenjima utvrđenim zakonom ili drugim propisom.
Uputstvom se propisuje način rada i izvršavanja poslova Organa lokalne uprave i drugih subjekata koji vrše poslove od interesa za opštinu u izvršavanju zakona, odluka Skupštine opštine i drugih propisa.
Pravilnikom se bliže razrađuju pojedina pitanja koja su uređena zakonom, odlukom Skupštine opštine i drugim propisom.
Naredba se donosi radi rješavanja određene konkretne situacije koja ima opšti značaj u slučajevima kada je to zakonom ili drugim propisom predviđeno.
Rješenjem se odlučuje o obrazovanju stručnih savjeta i komisija daje saglasnost na akta koja donose organi lokalne uprave i drugi subjekti koji vrše poslove od javnog interesa i drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Zaključkom se određuju zadaci organima lokalne uprave i subjektima koji vrše poslove od javnog interesa, zauzimaju stavovi, odlučuje o odobravanju sredstava iz Budžeta opštine i o drugim pitanjima iz nadležnosti predsjednika o kojima se odlučuje drugim aktima.
Prestanak mandata predsjednika Opštine
Član 66
Predsjedniku opštine prestaje mandat prije isteka vremena na koji je izabran: razrješenjem od strane Skupštine, razrješenjem od strane Vlade, podnošenjem ostavke i po sili Zakona.
Prestanak mandata Predsjednika opštine zbog podnošenja ostavke i po sili Zakona konstatuje se aktom Skupštine.
Član 67
Skupština može razriješiti Predsjednika opštine ako:
– u propisanom roku ne predloži Budžet i Završni račun;
– ne obezbijedi sprovođenje razvojnih planova i programa;
– ne podnosi Skupštini izvještaj o svom radu i radu organa lokalne uprave i službi;
– ne izvršava sudske odluke;
– ne obezbijedi vršenje drugih poslova iz nadležnosti Opštine utvrđenih Zakonom, Statutom i drugim propisima.
Član 68
Predlog za razrješenje Predsjednika opštine može podnijeti najmanje 1/3 odbornika.
Skupština o predlogu za razrješenje Predsjednika opštine odlučuje u roku od 30 dana od dana podnošenja predloga, većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Predlog za razrješenje Predsjednika opštine podnosi se u pisanoj formi Predsjedniku Skupštine.
Predlog mora biti svojeručno potpisan od strane odbornika koji podnosi predlog sa punim imenom i prezimenom.
U predlogu za razrješenje predlagač je dužan da navede razloge zbog kojih traži razrješenje Predsjednika opštine sa obrazloženjem, kao i ime odbornika koji će u ime predlagača saopštiti Predlog.
Predsjednik Skupštine predlog dostavlja Predsjedniku opštine radi upoznavanja i izjašnjenja.
O predlogu za razrješenje predsjednika opštine u Skupštini se otvara rasprava.
Predsjednik opštine ima pravo da se na sjednici Skupštine izjasni o podnijetom predlogu.
Po okončanju rasprave Predsjednik Skupštine predlog za razrješenje Predsjednika Opštine daje na glasanje i na osnovu rezultata glasanja objavljuje Odluku.
Član 69
Odredbe Zakona o prestanku mandata Predsjedniku opštine prije isteka vremena na koji je izabran, podnošenjem ostavke, po sili Zakona ili razrješenjem od strane Vlade, neposredno se primjenjuju.
Član 70
U slučaju prestanka mandata predsjednika opštine, funkciju predsjednika do izbora novog vrši potpredsjednik.
U slučaju da potpredsjednik nije imenovan, funkciju potpredsjednika vrši Glavni administrator.
Potpredsjednik Opštine
Član 71
Opština može da ima jednog ili više potpredsjednika.
Podpredsjednike imenuje i razrješava Predsjednik opštine uz saglasnost Skupštine.
Član 72
Mandat potpredsjednika traje koliko i mandat predsjednika opštine.
Potpredsjednik zamjenjuje predsjednika opštine u slučaju njegove odsutnosti ili spriječenosti i vrši druge poslove koje mu predsjednik povjeri.
V – LOKALNA UPRAVA I JAVNE SLUŽBE
Član 73
Za vršenje poslova uprave obrazuju se organi lokalne uprave (sekretarijati, uprave, direkcije i biroi i druge).
Organe lokalne uprave obrazuje Predsjednik opštine.
Član 74
Za vršenje specijalnih poslova, izradu razvojnih programa, vršenje komunalnog nadzora, obezbjeđivanje spašavanje i zaštitu imovine i lica od požara, eksplozija, havarija i drugih akcidentnih i vanrednih situacija i korišćenja sredstava savremene informacione i komunikacione tehnologije, predsjednik opštine osniva službe opštine (komunalnu policiju, službu zaštite, informacioni centar, menadžera i drugo).
Za vršenje poslova koji zahtijevaju posebno stručna znanja i samostalnost u radu mogu se odlukom predsjednika opštine osnivati agencije.
Aktom o osnivanju bliže se uređuje djelokrug i način rada službi i agencije iz stava 1 ovog člana.
Član 75
Za obavljanje poslova uređenja, korišćenja, unapređenja i zaštite građevinskog zemljišta osniva se preduzeće ili druga organizacija (agencija, direkcija).
Član 76
Akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji organa lokalne uprave, komunalne policije, posebnih službi i centara donosi Starješina organa uz saglasnost predsjednika opštine.
Akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji agencije, odnosno direkcije donosi direktor uz saglasnost Predsjednika opštine.
Poslovi lokalne uprave
Član 77
Lokalna uprava:
- Izvršava zakone, druge propise i opšte akte.
- Priprema nacrte odluka i drugih akata koje donose organi lokalne samouprave.
- Vrši upravni nadzor.
- Vrši stručne i druge poslove koje joj povjere organi lokalne samouprave.
- Rješava u prvostepenom upravnom postupku o pravima i obavezama građana pravnih i drugih lica.
- Vodi javne i druge evidencije propisane zakonom i opštim aktima organa lokalne samouprave.
- Rješava u prekršajnom postupku, i
- Vrši i druge poslove utvrđene Statutom i drugim propisima.
Upravni nadzor
Član 78
Organi lokalne uprave vrše upravni nadzor i to:
- Nadzor nad zakonitošću akata javnih službi kojima se rješava o pravima, obavezama i pravnim interesima građana i pravnih lica.
- Nadzor nad zakonitošću i cjelishodnošću rada javnih službi.
- Inspekcijskim nadzorom.
Nadzor iz stava 1. ovog člana vrše organi lokalne uprave u skladu sa zakonom i opštim aktima opštine.
Član 79
U obavljanju upravnog nadzora organi lokalne uprave:
- Predlažu Predsjedniku opštine obustavljanje od izvršenja opštih akata ili pojedinih njihovih odredbi koje nijesu u saglasnoti sa statutom i drugim aktima organa lokalne samouprave, do okončanja postupka ustavnosti i zakonitosti opštih akata.
- Pokreću inicijativu za ocjenu ustavnosti i zakonitosti opštih akata javnih službi.
- Nalažu mjere za izvršavanje utvrđenih obaveza.
- Predlažu mjere za prevazilaženje problema, odnosno otklanjanje propusta u radu.
- Pokreću inicijativu za izmjenu i dopunu propisa.
- Podnose zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka, krivičnu prijavu ili prijavu za privredni prestup.
- Obavještavaju druge organe, ako postoje razlozi za preduzimanje mjera iz njihovih nadležnosti.
- Preduzimaju druge mjere predviđene posebnim propisima.
Glavni administrator
Član 80
Glavni administrator koordinira rad organa lokalne uprave i službi, stara se o zakonitosti, efikasnosti i ekonomičnosti njihovog rada, daje stručna uputstva i instrukcije o načinu postupanja u vršenju poslova, daje mišljenje na akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova organa lokalne uprave i službi i vrši druge poslove koje mu povjeri Predsjednik opštine.
Glavni administrator ima ovlašćenja drugostepenog organa u upravnim stvarima iz sopstvene nadležnosti Opštine.
Član 81
Glavnog administratora imenuje i razrješava Predsjednik opštine, uz saglasnost Skupštine.
Glavni administrator imenuje se na osnovu javnog oglašavanja, na vrijeme od 4 godine.
Za Glavnog administratora može biti imenovano lice koje ima završen pravni fakultet, položen stručni ispit za rad u državnim organima i najmanje 5 godina radnog iskustva.
Glavni administrator za svoj rad odgovara predsjedniku Opštine i Skupštini.
Član 82
Glavni administrator može biti razriješen dužnosti ukoliko poslove iz svoje nadležnosti ne obavlja zakonito, efikasno, ekonomično ili poslove vrši nesavjesno.
Predsjednik opštine pokreće postupak za davanje saglasnosti za razrješenje Glavnog administratora u pisanoj formi sa obrazloženjem, koji podnosi Skupštini.
O predlogu za razrješenje Glavnog administratora u Skupštini se otvara rasprava.
Inicijativu za pokretanje pitanja odgovornosti Glavnog administratora može da podnese 1/3 odbornika.
Inicijativu iz prethodnog stava Skupština dostavlja Predsjedniku opštine, na izjašnjenje.
Predsjednik opštine je dužan da se u roku od 30 dana izjasni o podnešenoj inicijativi i o tome pismeno obavijesti Skupštinu.
Ukoliko Predsjednik opštine prihvati inicijativu za pokretanje pitanja odgovornosti Glavnog administratora u Skupštini se otvara rasprava.
Glavni administrator ima pravo da se na sjednici Skupštine izjasni o razlozima zbog kojih se traži njegovo razrješenje.
Nakon okončane rasprave Predsjednik Skupštine daje na glasanje predlog za razrješenje Glavnog administratora.
Starješina organa lokalne uprave
Član 83
Radom organa lokalne uprave rukovodi starješina organa.
Starješina organa se postavlja na osnovu javnog konkursa, na vrijeme od 4 godine.
Starješina organa za svoj rad i rad organa uprave kojim rukovodi odgovara Predsjedniku opštine.
Starješina organa donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova, uz saglasnost Predsjednika opštine, odlučuje o izboru I raspoređivanju službenika I namještenika I vrši druge poslove u skladu sa zakonom, Statutom I drugim aktima.
Član 84
Starješina organa lokalne uprave odgovoran je za zakonitost, efikasnost i ekonomičnost rada organa kojim rukovodi.
Starješina organa u izvršavanju poslova dužan je da se pridržava zakona i ovog statuta.
O stanju u upravnoj oblasti kojom rukovodi, starješina organa podnosi Izvještaj Predsjedniku opštine i to najmanje dva puta godišnje.
Član 85
Ako se na osnovu izvještaja iz člana 8o. utvrdi da stanje u upravnoj oblasti ne zadovoljava, Predsjednik opštine će razriješiti starješinu organa.
U postupku pokrenutom za razrješenje starješina organa ima pravo da se pismeno izjasni o razlozima navedenim za razrješenje.
Menadžer
Član 86
Opština može imati Menadžera.
Menadžer koordinira rad na pripremi i realizaciji razvojnih programa i projekata kojima se: podstiče ekonomski razvoj, obezbjeđuje zaštita životne sredine, održivi razvoj, podstiču preduzetničke inicijative, privatno – javna partnerstva i iniciraju izmjene propisa u cilju stvaranja podsticajnog ambijenta za razvoj lokalne samouprave.
Menadžera postavlja i razrješava Predsjednik Opštine.
Menadžer se postavlja na osnovu javnog oglašavanja na neodređeno vrijeme.
Menadžer najmanje jedanput godišnje podnosi izvještaj o svom radu Predsjedniku opštine.
Menadžer za svoj rad odgovara Predsjedniku opštine.
Komunalna policija
Član 87
Opština ima Službu za vršenje komunalnog nadzora (u daljem tekstu: Komunalna policija).
Komunalna policija vrši poslove iz nadležnosti Opštine propisane zakonom i odlukom Skupštine.
Starješina Službe komunalne policije najmanje jedanput godišnje podnosi Predsjedniku opštine izvještaj o svom radu i radu službe kojom rukovodi.
U pogledu prava i dužnosti i postupka vršenja poslova Komunalne policije shodno se primjenjuju odredbe zakona kojima se uređuje inspekcijska kontrola i drugi propisi.
Komunalna policija ima legitimacije, službena odijela i oznake.
Oblik i sadržinu legitimacija, oznake izgled, sadržaj i korišćenje uniformi i druga pitanja od značaja za rad Komunalne policije propisuje Skupština opštine posebnom odlukom.
Služba zaštite
Član 88
Opština ima Službu zaštite.
Služba zaštite obezbjeđuje spašavanje i zaštitu imovine i lica od požara, eksplozija, havarija i drugih akcidentnih i vanrednih situacija.
Nadzor nad zakonitošću i cjelishodnošću rada Službe zaštite vrši Predsjednik opštine.
Informacioni centar
Član 89
Opština može osnovati Informacioni centar.
Organi opštine, organi lokalne uprave, javne službe i pravna lica koji vrše javna ovlašćenja i pružaju radne usluge, u obavljanju svojih poslova mogu koristiti usluge Informacionog centra.
Klauzula konflikta interesa
Član 90
Poslovi Predsjednika opštine, Potpredsjednika opštine i Glavnog administratora nespojivi su sa funkcijom odbornika i članstva u organima upravljanja javnih službi čiji je osnivač Opština.
Poslovi starješine organa lokalne uprave i rukovodilaca javnih službi čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave nespojivi su sa funkcijom odbornika i članstvom u organima upravljanja javnih službi.
Lica iz stava l ovog člana ne mogu biti angažovana od javnih službi, pravnih i fizičkih lica za obavljanje bilo kojih poslova koji su povezani sa poslovima organa lokalne samouprave i u funkciji su ostvarivanja njihovih prava i interesa pred lokalnim organima.
Član 91
Na prava, obaveze i odgovornosti lokalnih funkcionera, službenika i namještenika shodno se primjenjuju propisi kojima se uređuju prava, obaveze i odgovornosti državnih funkcionera, službenika i namještenika.
VI – MJESNA SAMOUPRAVA
Mjesne zajednice
Član 92
Na području opštine Gusinje, osnivaju se mjesne zajednice , kao oblik neposrednog odlučivanja i učestvovanja građana u odlučivanju o poslovima od interesa za lokalno stanovništvo, u skladu sa zakonom, ovim Statutom i posebnom odlukom Skupštine opštine.
Odlukom Skupštine opštine, urediće se uslovi za osnivanje, poslovi, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja, finansiranje i druga pitanja od značaja za rad mjesne zajednice.
Skupština može, kad je to neophodno radi ostvarivanja prava građana, privremeno do samoorganizovanja obrazovati mjesne zajednice.
Mjesna zajednica stiče svojstvo pravnog lica upisom u registar mjesnih zajednica.
Organi lokalne uprave mogu organizovati vršenje poslova u mjesnoj zajednici ili mjesnom centru izvan sjedišta organa uprave, u skladu sa zakonom.
Član 93
U mjesnoj zajednici građani odlučuju o pitanjima od neposrednog i zajedničkog interesa za građane sa tog područja, a naročito:
– daju predloge i učestvuju u pripremi razvojnih programa i donošenju višegodišnjih nacionalnih planova opštine, izgradnji javne infrastrukture, izvođenju komunalnih investicija i u nadzoru nad izvršenim radovima,
– učestvuje kod pripreme programa snabdijevanja vodom na seoskom području,
– daju predloge za sanaciju deponija komunalnog odpada i učestvuje u njihovoj sanaciji,
– daju predloge za uređenje i uljepšavanje prostora, uređenje i uljepšavanje šetališta i učestvuju u tome,
– daju inicijative za dodatno uređenje saobraćaja (saobraćajna signalizacija, uređenje prilaza i dr.),
– podnosi inicijative za promjenu prostornih i urbanističkih planova,
– obavještavaju nadležni organ opštine o preoblemima i potrebama stanovnika mjesne samouprave u oblasti uređenja prostora i zaštite životne sredine.
– učestvuju u organizovanju kulturnih, sportskih i drugih priredbi i manifestacija,
– učestvuju u izgradnji, održavanju i zaštiti lokalnih i nekatogorisanih puteva,
– učestvuju u upravljanju, izgradnji, održavanju i zaštiti seoskih vodovoda, groblja i drugih komunalnih objekata,
– podnese inicijative za rješavanje socijalnih potreba stanovnika,
– učestvuju u zaštiti i spasavanju od elementarnih nepogoda,
– podnese predloge i inicijative i u drugim oblastima života i rada od interesa za lokalno stanovništvo.
Član 94
Sredstva za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva u mjesnoj zajednicii, obezbjeđuju se u skladu sa zakonom i odlukom o mjesnim zajednicama.
Mjesni centar
Član 95
Radi ostvarivanja zajedničkih potreba i interesa građana u oblastima iz člana 93 ovog statuta, više teritorijalno povezanih, razvojno i ekonomski upućenih mjesnih zajednica mogu osnovati mjesni centar.
Inicijativu za osnivanje mjesnog centra može pokrenuti savjet jedne ili više teritorijalno povezanih, razvojno i ekonomski međusobno upućenih mjesnih zajednica.
Inicijativa za osnivanje mjesnog centra sadrži: naziv i sjedište, razloge za osnivanje, način finansiranja, kao i druga pitanja od značaja za rad mjesnog centra.
Član 96
Mjesni centar osniva se odlukom Skupštine opštine.
Odluka o osnivanju mjesnog centra sadrži:
– naziv i sjedište;
– organi mjesnog centra;
– vrstu, obim i način obavljanja poslova;
– način finansiranja;
– odgovornost za vršenje poslova;
– javnost rada;
– način predstavljanja i zastupanja mjesnog centra do izbora organa mjesnog centra;
– druga pitanja od značaja za rad mjesnog centra.
Član 97
Organi mjesnog centra su:
Savjet mjesnog centra i predsjednik Savjeta mjesnog centra.
Savjet mjesnog centra broji najmanje 7, a najviše 11 članova, što se utvrđuje odlukom Skupštine o osnivanju mjesnog centra.
U savjet mjesnog centra svaka mjesna zajednica koja je ušla u sastav mjesnog centra ima najmanje po jednog predstavnika.
Članove savjeta mjesnog centra biraju i razrješavaju savjeti mjesnih zajednica sa područja za koje se osniva mjesni centar.
Član 98
Savjet mjesnog centra ima predsjednika, koji predstavlja mjesni centar, predsjedava sjednicama Savjeta i koordinira realizaciju utvrđenih planova i programa.
Predsjednika Savjeta mjesnog centra bira Savjet iz reda svojih članova.
Na pitanja koja se tiču postupka, načina izbora i razrješenja članova Savjeta mjesnog centra i predsjednika Savjeta mjesnog centra, shodno se primjenjuju odredbe propisa o mjesnim zajednicama.
Član 99
Savjet mjesnog centra ima sekretara.
Sekretara mjesnog centra imenuje Savjet mjesnog centra.
Savjet mjesnog centra može da obrazuje stručnu službu za vršenje stručnih, administrativnih, tehničkih i drugih potreba za potrebe mjesnog centra.
Stručnom službom rukovodi sekretar mjesnog centra.
VII – UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Član 100
Građani na teritoriji opštine mogu neposredno učestvovati u odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i zajedničkog interesa.
Građani neposredno učestvuju u izjašnjavanju i odlučivanju: inicijativom, građanskom inicijativom, na zboru građana, referendumom, peticijom, predlogom i građanskom žalbom.
Inicijativa
Član 101
Građani imaju pravo da pokrenu inicijativu pred nadležnim organima radi razmatranja i odlučivanja o određenim pitanjima od interesa za lokalno stanovništvo, u skladu sa zakonom, a naročito:
– utvrđivanja linija u gradskom i prigradskom saobraćaju;
– izgradnji, proširivanju i uređenju groblja,
– asfaltiranje puteva,
– pružanju komunalnih usluga,
– razvoj i zaštita životne sredine,
– za bolje informisanje,
– za utvrđivanje dužine radnog vremena u ugostiteljskim objektima,
– zaštiti spomenika i spomen obilježja,
– razvoj sporta,
– razvoj kulture i umjetnosti,
– zaštitu od buke,
– izgradnju infrastrukturnih objekata,
– i druga pitanja za koje se može podnijeti građanska žalba i peticija.
O podnijetoj inicijativi nadležni organ je dužan da zauzme stav i u roku od 30 dana o tome obavijesti podnosioca inicijative.
Ako organ ne postupi po inicijativi, podnosilac inicijative može da se obrati Predsjedniku opštine ili Skupštini.
Građanska inicijativa
Član 102
Građani mogu organima opštine, uputiti građansku inicijativu za donošenje ili promjenu akata kojim se uređuju značajna pitanja iz njene nadležnosti.
Građanska inicijativa se može pokrenuti o pitanjima: planiranja i uređenja prostora, zaštite životne sredine, komunalne djelatnosti, poreza, naknada i taksi, kulture i sporta i drugim značajnim pitanjima iz nadležnosti opštine.
Član 103
Građansku inicijativu može podnijeti najmanje 2% birača upisanih u birački spisak opštine, prema podacima o broju birača sa poslednjih izbora.
Građanska inicijativa mora biti svojeručno potpisana od strane podnosilaca sa podacima: puno ime i prezime, jedinstveni matični broj građana i adresa stanovanja.
Građanska inicijativa koja ne sadrži sve elemente iz st. 1. i 2. ovog člana smatraće se nepotpunom i biće vraćena podnosiocima na dopunu.
Član 104
Organ opštine kome je upućena građanska inicijativa dostaviće inicijativu nadležnom organu lokalne uprave i radnom tijelu skupštine radi davanja mišljenja.
Organi i radno tijelo iz stava 1. ovog člana dužni su da daju mišljenje u roku od 15 dana od dana dostavljanja inicijative.
Član 105
Skupština je dužna da se o građanskoj inicijativi izjasni na prvoj narednoj sjednici po dobijanju mišljenja.
Kad skupština prihvati građansku inicijativu zadužiće nadležni organ lokalne uprave da u roku od 6o dana pripremi predlog akta za uređenje pitanja koje je predmet inicijative.
U izradi akta organ iz predhodnog stava je dužan da omogući učešće predstavniku podnosioca građanske inicijative.
Zbor građana
Član 106
Zbor građana saziva nadležni organ mjesne zajednice po sopstvenoj inicijativi ili na predlog najmanje 1% građana sa područja za koje se organizuje zbor.
Zbog građana može sazvati predsjednik skupštine i predsjednik opštine radi dobijanja mišljenja građana o pojedinim pitanjima od lokalnoj interesa, kao i odbornik u skupštini opštine koji je upisan u birački spisak područja za koje se organizuje zbor, radi prihvatanja mišljenja o određenom pitanju od strane građana.
Zbog građana saziva se javnim upućivanjem poziva najmanje 7 dana prije održavanja zbora.
Poziv se objavljuje u sredstvima informisanja, kao i ističe na oglasnoj tabli skupštine opštine i mjesne zajednice, javnim objektima, drugim oglasnim mjestima i ulaznim vratima stambenih zgrada i na drugi pogodan način.
Član 107
Zahtjev za sazivanje zbora građana mora sadržati u pisanoj formi obrazložen predlog pitanja koje zbor treba da razmatra.
Ukoliko zahtjev za sazivanje zbora podnose građani, zahtjev mora sadržati ime i prezime građana, adresa i svojeručan potpis i JMBG.
Član 108
Ako su ispunjeni uslovi za sazivanje zbora, zbor će biti sazvan u najranijem roku od 8 dana, odnosno najkasnije u roku od 3o dana po prijemu zahtjeva.
Član 109
Za rad zbora građana potrebno je prisustvo najmanje 3% građana sa područja za koje se zbor saziva.
Zbor građana odlučuje većinom glasova prisutnih.
Član 110
Građani na zboru:
– daju predloge organima opštine u vezi sa primjenom programa i planova razvoja opštine, planom uređenja prostora, zaštitom i unapređenjem životne sredine,
– pokreću inicijative i predloge za osnivanje mjesnih zajednica i promjenu granica mjesnih zajednica,
– drugim pitanjima od značaja za lokalno stanovništvo, u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom skupštine.
Član 111
Zahtjeve, predloge, inicijative, stavove i mišljenja zbora građana, nadležni organi opštine su dužni da u roku od 6o dana razmotre i o njima obavijeste građane.
Član 112
Druga pitanja u vezi sa sazivanjem, načinom rada i odlučivanja na zboru koja nijesu uređena ovim statutom urediće se odlukom Skupštine opštine.
Referendum
Član 113
Radi izjašnjavanja građana o određenim pitanjima iz nadležnosti opštine može se raspisati referendum za teritoriju opštine (opštinski referendum) ili za dio teritorije opštine (mjesni referendum).
Član 114
Opštinski referendum raspisuje se u slučajevima predviđenim zakonom.
Opštinski referendum se može raspisati radi predhodnog izjašnjavanja građana: o uvođenju samodoprinosa, odlučlivanja o pitanjima pokrenutim građanskom inicijativom koja nije prihvaćena od strane Skupštine, kao i o drugim pitanjima od posebnog značaja iz nadležnosti opštine o kojima Skupština ima pravo da donosi odluke.
Član 115
Predlog za raspisivanje opštinskog referenduma mogu podnijeti Predsjednik opštine, najmanje jedna trećina odbornika i 5% birača upisanih u birački spisak opštine, prema podacima o broju birača sa poslednjih izbora.
Član 116
Mjesni referendum se može raspisati radi prethodnog izjašnjavanja građana o pitanjima od neposrednog interesa za građane sa teritorije za koju se referendum raspisuje, a naročito:
– u uvođenju mjesnog samodoprinosa,
– ugradnji objekata infrastrukture za to područje, i
– drugim pitanjima od interesa građana sa tog područja.
Odluku o raspisivanju mjesnog referenduma donosi skupština opštine na predlog najmanje 2o% birača sa područja teritorije opštine za koji se traži raspisivanje referenduma.
Član 117
Postupak raspisivanja i sprovođenje referenduma sprovodi se u skladu sa zakonom, ovim Statutom i odlukom o njegovom raspisivanju.
Samodoprinos
Član 118
Odluku o uvođenju samodoprinosa, donose građani neposredno, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.
Odluka se smatra donijetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji na kojoj se sredstva prikupljaju, kao i građani koji nemaju biračko pravo i prebivalište na području na kome sredstva prikupljaju ako na tom području ima nepokretnu imovinu (lokalno stanovništvo), a sredstva se poboljšavaju i uslovi korišćenja te imovine.
Član 119
U obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja građana odlučuje Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Član 120
Inicijativu za donošenje odluke o samodoprinosu mogu podnijeti najmanje jedna trećina od ukupnog broja odbornika, Predsjednik opštine ili 2o % od ukupnog broja birača na teritoriji za koju se odluka donosi.
Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa, podnosi se program kojim se utvrđuju izvori, namjena i način obezbjeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju samodoprinosa.
Predlog odluke o samodoprinosu utvrđuje Skupština, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o uvođenju samodoprinosa utvrđuje se: namjena, područje, vrijeme za koje se uvodi samodoprinos, ukupan iznos sredstava koja se prikupljaju, obveznik samodoprinosa, lica koja se oslobađaju obaveze, visina samodoprinosa (osnovica proporcionalna stopa i dr.), način obračunavanja i ostvarivanje nadzora građana nad namjenskim korišćenjem sredstava i druga pitanja od značaja za uvođenje samodoprinosa.
Drugi oblici izjašnjavanja građana
Član 121
Građani imaju pravo da podnesu peticiju, predlog i građansku žalbu organima opštine kao i da od organa traže obavještenja iz njihovog djelokruga.
Građanska žalba ili peticija podnosi se u pisanoj formi Skupštini opštine ili Predsjedniku opštine i mora biti uredno potpisana.
Član 122
Organ kome je građanska žalba – peticija – predlog upućen, dužan je da istu razmotri i donese odluku ili da u slučaju nenadležnosti istu proslijedi nadležnom organu, o čemu je dužan obavijestiti podnosioca.
Nadležni organ dužan je donijeti odluku, odnosno dati obavještenje u najkraćem roku, ali ne dužem od 3o dana i o tome pismeno obavijestiti podnosioca.
Član 123
Skupština opštine će posebnom odlukom urediti način i postupak učešća lokalnog stanovništva u vršenju javnih poslova.
Član 124
Za donošenje Statuta, programa razvoja opštine, prostornih i urbanističkih planova, budžeta i opštih akata kojima se utvrđuju prava i obaveze građana sprovodi se javna rasprava.
Javna rasprava se sprovodi i povodom drugih akata kojima se odlučuje o pitanjima od značaja za lokalno stanovništvo u skladu sa posebnom odlukom Skupštine opštine.
VIII – ODNOSI I SARADNJA
Odnos organa opštine i građana
Član 125
Organi opštine obavezni su da obezbijede ostvarivanje prava i dužnosti lokalnog stanovništva na zakonit i efikasan način uz poštovanje ličnosti i dostojanstva građana.
Lokalni funkcioneri i službenici u odnosu prema građanima, obavezni su da se pridržavaju etičkog kodeksa utvrđenog za državne službenike i namještenike.
Za postupanje u upravnim stvarima organi lokalne uprave su obavezni da javno istaknu standarde postupanja u skladu sa zakonom i odlukom kojom se uređuje organizacija i rad organa lokalne uprave i javnih službi.
Član 126
U cilju stvaranja uslova za potpunije i efikasnije obavljanje poslova iz nadležnosti lokalne uprave, posebno u odnosu na ostvarivanje prava građana, organi lokalne uprave mogu organizovati rad u mjesnim zajednicama.
Poslovi iz stava 1. ovog člana, način i mjesto njihovog vršenja odrediće Predsjednik opštine.
Odnos organa opštine i nevladinih organizacija
Član 127
U cilju afirmisanja otvorenog i demokratskog društva organi lokalne samouprave sarađuju sa nevladinim organizacijama.
U cilju ostvarivanja saradnje na način utvrđen zakonom, organi opštine će obezbijediti da radne verzije, nacrti i predlozi opštih akata, planova i programa razvoja i izvještaja o radu organa i javnih službi, blagovremeno učine dostupnim nevladinim organizacijama putem internet prezentacije, upoznavanjem sa sadržajem, uvidom u materijal kod nadležnog organa i na drugi način.
Član 128
Pored oblika saradnje utvrđenih zakonom predsjednik Skupštine opštine će omogućiti predstavniku nevladine organizacije učešće u radu Skupštine po određenom pitanju za koje nevladina organizacija iskaže interes, bez prava odlučivanja (prazna stolica).
Postupak i način učešća predstavnika nevladinih organizacija u radu Skupštine bliže će se urediti Poslovnikom o radu Skupštine.
Član 129
Predsjednik Skupštine opštine će najmanje jedanput godišnje organizovati radni sastanak predsjednika klubova odbornika i predstavnika nevladinih organizacija u cilju unapređenja dalje saradnje.
Predsjednik opštine će najmanje jedanput godišnje organizovati radni sastanak Glavnog administratora, starješina organa i javnih službi i predstavnika nevladinog sektora u cilju razmatranja dostignutog stepena i unapređenja dalje saradnje.
Odnos organa opštine i državnih organa i javnih službi
Član 130
Odredbe zakona o lokalnoj samoupravi kojima se uređuju pitanja odnosa organa lokalne samouprave i javnih službi i odnosa organa lokalne samouprave i državnih organa neposredno se primjenjuju.
Međuopštinska saradnja
Član 131
Opština ostvaruje saradnju sa drugim gradovima i opštinama u zemlji i inostranstvu u oblastima od zajedničkog interesa u skladu sa ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji iz stava 1. ovog člana donosi Skupština opštine.
IX – JAVNOST I TRANSPARENTNOST RADA
Član 132
Pored načina utvrđenih zakonom javnost i transparentnost rada organa opštine i javnih službi obezbjeđuje se:
– slobodnim pistupanjem informacija u skladu sa zakonom,
– informisanjem javnosti,
– objavljivanjem izvještaja organa opštine i javnih službi u sredstvima javnog informisanja ili na drugi način,
– izdavanjem publikacija o radu organa iz njihovog djelokruga rada koji su od neposrednog interesa za građane.
Član 133
U cilju obezbjeđivanja javnosti i transparentnosti rada organa opštine i javnih službi, Predsjednik opštine, Predsjednik Skupštine i Glavni administrator, dužni su da najmanje jedanput u tri mjeseca putem lokalnih medija ili na drugi pogodan način, informišu građane o aktivnostima organa u proteklom i planiranim aktivnostima u narednom periodu.
X – SAVJET ZA RAZVOJ I ZAŠTITU LOKALNE SAMOUPRAVE
Član 134
Skupština osniva Savjet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave radi ostvarivanja demokratskog uticaja građana na unapređenje lokalne samouprave.
Savjet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave ima predsjednika i šest članova, koji se biraju iz reda građana i stručnjaka u oblastima od značaja za lokalnu samoupravu.
Član 135
Savjet ima pravo da državnim organima, organima lokalne samouprave i javnim službama podnosi predloge za unapređenje i razvoj lokalne samouprave, podizanje nivoa kvaliteta javnih usluga, zaštitu ustavom i zakonom utvrđenih prava i dužnosti opštine i zaštitu sloboda i prava lokalnog stanovništva.
U izvršavanju svoje funkcije Savjet ima pravo da od državnih organa, organa opštine i javnih službi čiji je osnivač opština traži informacije o pitanjima iz njihove nadležnosti.
Organi i službe iz st. 1. i 2. ovog člana dužni su da se izjasne o zahtjevima i predlozima Savjeta u primjerenom roku, a najduže od 60 dana od dana podnošenja zahtjeva.
Član 136
Način izbora i rada Savjeta i druga pitanja od značaja za njegov rad, bliže se uređuju odlukom o osnivanju savjeta.
XI – PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 137
Postupak za izmjene i dopune Statuta pokreće se predlogom odluke za izmjenu i dopunu Statuta.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podnijeti najmanje jedna trećina odbornika, Predsjednik opštine i najmanje 10% birača upisanih u birački spisak opštine, prema podacima o broju birača sa posljednjih izbora.
Član 138
O donošenju Statuta ili izmjenama i dopunama Statuta Skupština odlučuje većinom glasova ukupnog broja odbornika.
Član 139
Propisi i drugi akti čija obaveza donošenja i usklađivanja proizilazi iz ovog Statuta, donijeće se u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog statuta.
Član 140
Ovaj statut stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom listu CG – Opštinski propisi”.
Broj : 001 –3/1
Gusinje, 02.09.2014 god
Skupština opštine Gusinje
Predsjednik,
dr Elvis Omeragić, s.r